Klien Sjiet (139): Kerstharlekijnerij, kerk, kunstgras, Nieuwjaarsreceptie en kBK

25 december 2016 18:00

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 51.

Kerstharlekijnerij
Eerst geef ik jullie een nieuw, door de columnist zelf bedacht, woord: Kerstharlekijnerij. De betekenis hiervan kunnen jullie in bepaalde tuinen ontwaren. Een grote diversiteit aan kerstattributen in verschillende en regelmatig flikkerende  kleuren maken van een tuin namelijk een opvallende gelijkenis met een hoerenbuurt. Zoals jullie vast concluderen heb ik niets met deze overmatige vorm van Kerstversiering, maar de desbetreffende bewoners overduidelijk wel. Zij vinden het prachtig. En ach, het kan ook geen kwaad.

Kerst
Kerst dus. Als atheïst voor mij geen kerk, maar voor ons familie betekent dit meestal eten. En even los van de voetballerij. Hoewel, dat laatste is niet helemaal waar, want ook op Eerste Kerstdag wordt er tijdens de familiebrunch wel degelijk over voetbal gesproken. Je komt eerder van God los dan van voetbal, zo lijkt het.

Kerkonderzoek
Want in de Leeuwarder Courant staat vrijdag dat het aantal gelovigen annex kerkbezoek steeds minder wordt. Waarom dit onderzoek nog op de voorpagina staat, is voor mij een raadsel. Dit is namelijk een open kerkdeur inschoppen (al zijn er al vele dicht), want deze tendens is al een tijd geleden overduidelijk in gang gezet. Onze gemeente staat trouwens niet in de top-10 van gelovige en kerk bezoekende mensen. Gelukkig. Ho, dat laatste woord is jullie verantwoordelijkheid, hè, ik ga dat niet schrijven… Dat niet misschien, Jan, maar vast wel denken…

Winterstop
“Motst ’s lústere: gaan wy ’t ok nag over ’t plaatslike foetbâl hewwen, of hoe likent dat?” Zo, word ik weer even gecorrigeerd. Terecht. Ja, voor dat woord ben ik wel verantwoordelijk. Maar omdat het winterstop is, valt er logischerwijs minder te schrijven over onze club. Maar nieuws is er gelukkig altijd wel bij een club als de onze.

Zware blessures
Minder goed nieuws ook helaas, want zowel Olga Kolkman als Stefan Banning zijn voor lange tijd uitgeschakeld vanwege zware blessures. Voor hun team is dat uiteraard een enorme aderlating, maar voor de beide betrokkenen zelf is het nog veel erger. Stefan en Olga, een voorspoedig herstel toegewenst!

Kunstgras is veilig
Voetballen op kunstgras is veilig. Met grote opluchting wordt het resultaat van het kunstgras dinsdagochtend ontvangen. Iedere club kan weer gebruik maken van het kunstgrasveld hetgeen onze club al deed. Sterker nog: er is nooit een verbod geweest. Ook in Harkema kan men het verbod opheffen. Dit verbod werd trouwens pas ingesteld is, nadat de jeugd geen competitie meer hoefde te spelen, zodat men niet met ruimtegebrek te maken kreeg. Ja, zo kan ik er ook nog wel één: de volle fles drank weggooien, terwijl de alcoholist op een sterfbed van flessen ligt. Met andere woorden: dat is jezelf en anderen voor de gek houden.

Nieuwjaarsreceptie
Uiteraard vindt de Nieuwjaarsreceptie wederom op 1 januari plaats. Tot ongeveer 2001 was het alleen de voorzitter van vv St.-Anna die een toespraak hield, maar daarna is er het één en ander veranderd. Eerst voegde de kaatsvereniging zich bij het gebeuren en sindsdien houden beide voorzitters een praatje. In 2004 kwam vervolgens het cabaret erbij en sinds dit jaar wordt er een vrijwilliger van het jaar gekozen: ‘De Waaier fan ’t Jaar’. De columnist had in januari de eer om tot vrijwilliger van het jaar te worden uitgeroepen. Er zijn op 1 januari derhalve genoeg ingrediënten om de Nieuwjaarsreceptie te bezoeken.

KBK
De cabaretgroep ‘de klaine Bildtse Kemedy’ is er in ieder geval klaar voor. De try-outs in Makkum en Koudum oogstten veel lof bij het publiek. Kun je misschien een tip van de sluier oplichten? Maar natuurlijk. Er zijn weer filmpjes en ook de geluidsband laat weer van zich horen. Maar ja, dat is vast geen nieuws voor jullie. Vooruit nog één: Frans G. Groen en Sjak Schaap komen er een keer niet in voor. “Dou kinst dy dus rustig delgeve op ‘e resepsy, Frans Germ.”

Tot de volgende week.