Klien Sjiet (147): Wie is de mol, afstandsbediening, Anneke Douma, Jan de Groot en kleintje boer

19 februari 2017 17:15

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 7.

Wie is de mol?
En, is er al meer bericht over de mol die ongewenst afgelastingen fingeert van de wedstrijden van ons eerste elftal? Helaas nog niet. De redactie van voetbalnoord.nl verzekert op maandagavond dat ze een onderzoek instellen. Zaterdagochtend krijg ik bericht dat ze de mol nog niet hebben gevangen, maar dat ze er wel scherp op gaan letten.

Afstandsbediening
Nog steeds is één van de twee afstandsbedieningen voor het scorebord zoek. Deze moet vast in het bezit zijn van een vrijwilliger die niet weet dat hij of zij het bedieningspaneel in zijn of haar bezit heeft. Onbewust meegenomen misschien in een jas die je bijna nooit aanhebt. Zoiets. Hopelijk komt het apparaat weer snel tevoorschijn.

Anneke Douma(ar) uit speellijst
Sorry, even een zijstapje wat niets met voetbal te maken heeft. Maar het moet toch even, want hoe die Anneke Douma zich gedraagt… Die van ’t Woanskip, het lied dat door het stadion schalt als Cambuur scoort. Die Anneke dus. Ik erger mij ontzettend aan haar. Zij vindt ineens dat er niet veel meer goed is aan de radio-uitzendingen van ‘Omrop Fryslan’ (OF). Natuurlijk, onlangs schreef ik dat deze omroep een tijdlang op televisie alleen maar programma’s over paarden uitzond waardoor ik het de paardenomroep noemde. Maar ik had en heb verder ook geen belang bij OF. Anneke wel, want haar CD’s worden niet meer zo vaak gedraaid als een paar jaar geleden… Ohhhhhh! Dus je bedoelt dat ze niets meer aan OF vindt, omdat ze daar haar muziek bijna niet meer draaien? Daar komt het wel op neer, ja. Dus ze ageert puur voor eigen gewin!? Jazeker. Heel zielig.

TomTom
Maar goed, laten we verder gaan: woensdagmiddag heb ik in Marssum een uitgebreid interview met Harm Miedema, oud-voetballer van onze club in de jaren veertig en vijftig. Als wij aan het einde van de middag buiten afscheid nemen, stopt er een auto voor het huis waaruit een man stapt met een accent dat verraadt dat hij niet uit Friesland afkomstig is. Hij vraagt ons de weg: “Hoe kom ik in Zwaagwesteinde?” De TomTom heeft hem hierheen gestuurd. Een heel eind uit de richting: midden in Marssum. Waarschijnlijk is het apparaat in de war geraakt door ‘De Haak.’ Nu weten jullie vast dat de bij mij aangeboren TomTom meteen na mijn geboorte weggehaald moet zijn, want ik heb daar geen sjoege van. Ik adviseer hem om maar richting Hardegarijp te rijden en daarna nog maar eens Zwaagwesteinde in te tikken. Heb ik het goede advies gegeven?

In het zonnetje gezet
Woensdagavond ben ik in de kantine aanwezig, alwaar de wethouder al bezig is om sporters en vrijwilligers van onze gemeente in het zonnetje te zetten. Van onze club moet (de andere) Jan de Groot naar voren. Jan is al vanaf 1980 actief voor de kaatsvereniging en ook al zo’n zeventien jaar voor onze vereniging. Het is meer dan terecht dat er aandacht wordt gegeven voor de verdiensten van Jan voor de beide sporten.

Kleintje boer
Voor het eerst sinds tien jaar doe ik weer eens mee aan de maandelijkse klaverjasavond van de club. Logisch dat ik vrijdagavond eerst even moet wennen. Maar gaandeweg de avond krijg ik het ritme steeds beter te pakken. De eerste boom ben ik bij Piet Ynema en hij vraagt of ik ook kleintje boer doe? “Wat sait-y nou? Klaintsy boer?”  Ik ben zo netjes opgevoed dat ik mij niet door Piet laat verleiden om deze geluiden te produceren. Maar dit bedoelt Piet ook niet. Het is een tactiek. En dan is er met de columnist ook weer iets opmerkelijks aan de hand: alle drie keer trek ik de schoppenaas, zodat ik steeds op dezelfde plek zit.

Zwaar weer
De ‘Leeuwarder Courant’ opent zaterdag groot dat de amateurvoetbalclubs in zwaar weer verkeren. Ook in Friesland. Het is moeilijk om financieel de touwtjes aan elkaar te knopen en er is een tekort aan vrijwilligers. Ik lees het grote stuk en haal daarna mijn schouders op: dat is toch geen nieuws? Zo gaat dat immers al jaren bij veel clubs. Wat de krant doet is gewoon nieuws maken van wat helemaal geen nieuws is. Onze club verkeert gelukkig in de goede omstandigheid financieel goed gezond te zijn en vrijwilligers zijn er gelukkig ook nog voldoende, maar genoeg vrijwilligers zijn er zeker niet. Aanmelden voor een paar uurtjes in de maand vrijwilligerswerk mag nog altijd. Graag zelfs.

Binnenstebuiten
Het komt zelden voor dat de reserveshirts op zondag tweemaal nodig zijn. Het eerste speelt tegen Roden, terwijl het derde en vierde tegen elkaar spelen. De oude reserveshirts zijn weggegooid, terwijl de gele shirts te klein zijn voor de uit spieren opgebouwde rompen van de spelers van het vierde. De oplossing wordt snel gevonden: het vierde draait de shirts binnenstebuiten en er kan gevoetbald worden. Het derde wint terecht van het vierde en de spelers van het winnende team beleven een heerlijk einde van hun weekend.

Tot de volgende week.