Klien Sjiet (152): 50 hesjes, bijna 10, vulnaald en de koer fan Fryslân

26 maart 2017 15:45

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 12.

50 hesjes
Voorzitter Ronald Riemersma tipt mij dat wij van de ING vijftig hesjes gratis kunnen krijgen als we het voornemen van het bedrijf op social media plaatsen en daarvan het bewijs opsturen. Zaak is evenwel om zo snel mogelijk te reageren, want alleen de eerste 500 clubs die reageren, komen hiervoor in aanmerking. Geen probleem en maandagavond staat er een bericht op onze site, facebook en twitter. Dinsdagmiddag komt het bericht dat de hesjes onze kant uitkomen.

Auto****
Heerlijk even: sporten… Woensdagavond na het werk rijd ik met behoorlijke snelheid naar huis. Als ik de auto in de garage zet, heb ik het gevoel dat ik even lekker gesport heb. Weliswaar een kwartier, maar toch… Autoracen schijnt een sport te zijn, want de sport waarbij auto’s om het snelst rijden, wordt autosport genoemd. O ja hoor, typisch Jan weer. Zijn manier om aan te geven als hij met iets niets heeft. Ja, eigenlijk klopt dat wel. Ik heb mijn mening over autoracen nooit onder de chauffeursstoel en achterbanken gestoken.

Bijna 10
Het streven van tien wordt vrijdagavond net niet gehaald. Er komen negen voetballers af op de training van de rest senioren. Maar goed, dat is al drie meer dan de vorige keer. Voor de volgende keer (vrijdag 7 april 2017) gaan we niettemin voor twaalf deelnemers.

Tennisclub BTC
Doorgaans is het niet gebruikelijk dat we verzoeken van andere clubs om hun berichten te delen via onze site, facebook en twitter honoreren. Maar we maken hierin even een uitzondering. Waarom? Omdat we met beide clubs wel raakvlakken en een goede band hebben. Eerst krijgen we deze week een bericht van tennisvereniging BTC. Zij draaien er niet omheen: het ledental daalt en de club wil er graag leden bij hebben. En voor de leden van onze voetbalclub zou tennis wel passen als sport, want het tennisseizoen begint na het voetbalseizoen. Het overlapt elkaar dus niet. Voor meer informatie verwijst de columnist belangstellenden naar www.bildtsetc.nl.

Voetbaldagen DTD
DTD verzoekt ons om reclame te maken voor de ‘Univé Voetbaldagen’ die in april Jelsum e.o. plaatsvinden. Daar is nog een aantal plaatsen vrij in tegenstelling tot de ‘AH Wassenaar Voetbaldagen’ bij ons, want daar kan geen deelnemer meer bij. Jeugdleden van onze club die bij ons net achter het net visten en toch graag mee willen doen aan de voetbaldagen, kunnen dus nog aan de voetbaldagen bij DTD meedoen. Ga hiervoor naar de site van DTD.

Vulnaald (1)
Mensen, weet iemand van jullie hoe het pennetje heet dat in de slang van de ballenpomp zit? Inderdaad, zo’n pennetje dat gauw eens afbreekt. Pennetje misschien? Dat zou wel heel makkelijk zijn; er zijn immers talloze pennetjes. In de kantine geven we het zaterdagochtend de naam van vulnaald. Maar dat zal het vast niet zijn. Uit nieuwsgierigheid zoek ik het woord toch even in Google op. Verhip, het woord blijkt wel degelijk te bestaan. Hoewel er nergens een betekenis te vinden is wat een vulnaald nu precies is, komen de afbeeldingen hiervan akelig in de buurt van ‘onze eigen’ naald.

Vulnaald (2)
Aanvankelijk lijkt het alsof er geen vulnaden meer zijn, zodat de ballen niet opgepompt kunnen worden. Een ramp lijkt zich te voltrekken, maar Gerrit Minnema weet toch nieuwe vulnaalden te vinden. De opluchting is dermate groot dat de columnist in de bestuurskamer spontaan de polonaise loopt met Henk Lijzenga.

Boekenbal
“Bist gusteravend ok na ’t boekebal weest?”, vraagt Coos van Kooten mij zaterdagochtend gekscherend. Coos doelt op het feit dat ik meewerk aan het schrijven van een boek over het leven en het werk van één van de beste dichters die onze gemeente ooit heeft voortgebracht: Arjen H. Dijkstra. De dichter heeft vroeger zelf voor onze club gevoetbald en is altijd trouw supporter van het eerste elftal geweest. De verwachting is dat het boek eind oktober uitkomt.

Koer fan Fryslân
Robert de Vries is deze week degene die de ‘Koer fan Fryslân’ ontvangt in een radioprogramma van de ‘Omrop’. Hij komt zaterdagmiddag live in de uitzending en vertelt over onze club, de ‘AH Wassenaar Voetbaldagen’ die eraan zitten te komen en over zijn eigen vrijwilligerswerk. Robert maakt deze middag goede reclame voor de club. Het is omdat Robert het al druk genoeg heeft met zijn werk als technische man in het bestuur, maar de columnist had nog wel iemand extra kunnen gebruiken voor PR-activiteiten.

Spelerspas
Terwijl ik op zondagochtend om 10.00 uur in Jelsum de scheidsrechter net de hand heb geschud en deze aangeeft dat we eerst een minuut stilte in acht nemen, gaat mijn telefoon. Frank belt en geeft aan dat hij een spelerspas nodig heeft voor de wedstrijd van het tweede. Hij vraagt of ik die misschien thuis heb. Die heb ik inderdaad thuis, maar zelf ben ik niet thuis, want ik sta op het punt om bij het vierde te vlaggen. De vlag geef ik in het voorbijgaan aan Hessel de Weert en bel Frank na het beginsignaal meteen weer op. Ik geef aan dat vanaf deze maand het tonen van een ID-kaart ook voldoende is. Dus een spelerskaart is niet per se nodig. Het loopt derhalve allemaal goed af.

Hoek waar de klappen vallen
Dat gebeurt ook met het vierde, want het team wint uiteindelijk met 3-6. Dit geldt helaas niet bij het tweede. In de slotfase geeft het team de wedstrijd uit handen. Ondanks het feit dat men de beter ploeg is, scoort Gomos in de laatste vijf minuten tweemaal, terwijl St.-Anna uit de vele kansen niet weet te scoren. St.-Anna 2 zit duidelijk in de hoek waar de klappen vallen, om maar eens met een cliché af te sluiten.

Tot de volgende week.