Klien Sjiet (154): Aprilgrap, meisjes -13, Peter Kampen en Friesen

10 april 2017 17:45

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 14.

Aprilgrap
Natuurlijk was het een 1 aprilgrap van de tatoeage. Degenen die mij goed kennen weet dat ik niets met tatoeages heb en dat is nog zacht uitgedrukt. Nee, het was allemaal gefotoshopt. Een collega op het werk, ook woonachtig in St.-Anna trouwens, kan dat heel goed. Hij nam eerst een foto van mij en plaatste daarna het door mij naar hem gestuurde logo van onze club op mijn arm. De reacties waren divers: mensen die er met boter en suiker invlogen, personen die twijfelden en er waren mensen die pertinent aangaven dat het een 1 aprilgrap betreft.

Hooghaarlemmerdijks
Maandagmiddag wordt de aanstonds oudste waarnemend burgemeester op de radio door ‘Omrop Fryslân’ geïnterviewd. Dat is Gerrit Krol van het Bildt. En ik heb me er al veel vaker aan geërgerd en deze keer is het niet anders. Krol is geboren en getogen op het Bildt, maar praat nagenoeg geen Bildts op de Friese radio of publieke gelegenheden. Wat is dat voor enorme flauwekul!? Je mag je (taal)afkomst nooit verloochenen! Ik vind het schandalig dat een burgemeester die het Bildts machtig is dit niet uitdraagt. Schaamt hij zich misschien voor de Bildtse taal? Het uitdragen van de Bildtse taal is vooral in deze tijd broodnodig om het in stand te houden. Maar het is nog niet te laat, burgemeester, praat maar Bildts!

Meisjes -13
De JO13-1 oefent woensdagavond in ‘De Waaie’ tegen het KNVB-selectieteam meisjes onder de 13. Het is een leuke wedstrijd (met 4-4 als uitslag) met veel publiek. Opmerkelijk is dat de wedstrijd zonder grensrechters wordt gespeeld. Dat schijnt het selectieteam altijd te doen. Worden de grensrechters in de toekomst misschien uit het amateurvoetbal weggesaneerd? Verliezen Jordy Miedema en Henk Lijzenga misschien binnenkort hun baan bij de club?

Peter Kampen
Helaas komt het wel eens voor dat jeugdleden niet komen opdagen, terwijl ze zijn ingeroosterd als scheidsrechter voor een JO7-wedstrijd. Gelukkig staat Peter Kampen dan vaak paraat om een helft te fluiten, zodat degene die ontvangstcomité heeft, naarstig op zoek kan gaan naar een vervanger voor de tweede helft. Zo ook deze zaterdag. Peter kan altijd maar één helft, omdat hij daarna naar zijn werk gaat. De club is zeer blij zijn met zo’n vrijwilliger als Peter die bovendien ook al jarenlang coördinator en trainer is van JO7.

Affiche klopt
Er hangt een affiche in het herentoilet in de kantine waarop de klaverjasavond van 21 april a.s. wordt aangekondigd. “De tekst klopt niet”, krijg ik vrijdagavond van verschillende kanten te horen. De tekst klopt echter wel. Maar er staat dat de kaartavond bestemd is voor leden en donateurs en onderaan staat vervolgens dat iedereen welkom is om hieraan mee te doen. Hoe zit dat dan? Luister, in het verre verleden heeft de club wel eens problemen met de plaatselijke horeca gehad omdat de club activiteiten organiseerde voor iedereen; dus ook degenen die geen lid of donateur waren. De horeca kwam daardoor in verzet. Sindsdien worden alle activiteiten georganiseerd voor leden en donateurs. Terug naar het heden: als iemand mee wil doen aan de klaverjasavond en hij of zij is geen lid of donateur, dan kan men gewoon langskomen. Je mag dan eenmaal meedoen zonder lid of donateur te zijn en als die persoon de volgende keer weer mee wil doen, dan zorgen Jan en Rika de Jong ervoor dat de desbetreffende kaarter donateur wordt. Vandaar dat de tekst op de affiche tegenstrijdig klinkt, maar wel klopt. Maar enfin, deze publicatie komt wel goed uit. Hopelijk trekt de laatste klaverjasavond van dit seizoen hierdoor meer deelnemers.

Goede klik
Zo druk is het zelden in de bestuurskamer op zondagmiddag voor en na de wedstrijd van het eerste. Emmeloord heeft een grote schare kader en bestuursleden meegenomen. Maar het past allemaal in de bestuurskamer en bovendien kunnen we het met z’n allen wel goed pratende houden. Al jaren is er een goede klik tussen beide clubs. Dat kun je zo hebben als clubs onder elkaar.

Friesen
Zo raak ik aan de praat ik met de verslaggever van de polderclub. Hij schrijft altijd de wedstrijdverslagen van sc Emmeloord. Wij wisselen wat ervaringen uit. En je mag ook kritisch op elkaar zijn. Ik zeg hem eerlijk dat ik zijn verslagen te lang vind. Hij erkent dat, maar hij geeft eerlijk toe dat het hem niet lukt om het korter te maken. Verder wijs ik hem erop dat het ‘Friezen’ is in plaats van ‘Friesen’ zoals hij in de vooraankondiging schreef. Hij is blij dat ik hem daarop wijs. Voortaan schrijft hij het met ‘z’ verzekert hij mij. Als ik de volgende dag het wedstrijdverslag lees, ontdek ik dat hij bij de benaming ‘Friesen’ blijft. Maar ach, wat maakt het uit… Per slot van rekening zijn wij ook meer Bildtkers dan Friezen, nietwaar?

Tot de volgende week.