Klien Sjiet (155): Monnikenwerk, Klein Eindhoven, quizavond en jongste debutant ooit

17 april 2017 10:45

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 15.

Bronnen
Ruim twee maanden later dan gewoonlijk begint de columnist dinsdag met het schrijven van het nieuwe programma van ‘de klaine Bildtse Kemedy’ (kBK). Door andere activiteiten is dit wat opgeschort. Wat altijd fijn is om te horen is dat, als iemand iets heeft begaan dat geschikt is voor de kBK, je regelmatig achteraf hoort van degene die het verhaal kent of er zelf bij was, dat het ‘slachtoffer’ heeft gezegd: “Dou houdst ’t foor dysels, hin, dut mâg Jan niet wete.”  Maar het gekke is dat ik altijd alles te horen krijg. Gelukkig ook maar, want anders zou er misschien niets eens cabaret op 1 januari zijn.

Monnikenwerk
De muren, de acht kleedkamerdeuren, de deur van het ballenhok en van de scheidsrechterkleedkamer zijn opnieuw in de verf gezet. De deuren hebben bovendien een andere kleur gekregen. Atte Keizer is hier de afgelopen tijd druk mee bezig geweest. Vooral het verven van de muren is echt monnikenwerk geweest. Hij heeft hiervoor geen roller gebruikt, maar gewoon de kwast. Het ziet er allemaal weer piekfijn uit.

Klein Eindhoven
Het is één en al bedrijvigheid op vrijdagochtend op het sportpark. Veel vrijwilligers zijn bezig met het graven van sleuven. Ho ho, correctie: het frezen van sleuven. Als kantoormannetje heb ik werkelijk geen idee wat frezen is en wat überhaupt het verschil is tussen graven en frezen. Maar dat doet er ook niet toe. Er liggen vanaf vrijdag nieuwe kabels in de grond. Komende week worden er nieuwe lichtmasten geplaatst en enkele huidige verplaatst en uiteindelijk aangesloten. En dan ziet ‘Klein Eindhoven’ het levens(kunst)licht.

Zaterdagochtend
Het is zaterdagochtend niet lekker toeven in ‘De Waaie’, want het weer is niet zo fraai. Gelukkig regent het niet. En het gaat zijn gangetje die ochtend: wedstrijdje kijken, koffie, nog een bak koffie, weer een wedstrijd, slap ouwehoeren, Siep Koopmans vist twee ballen uit de sloot, nieuws wordt uitgewisseld, nog een bakje koffie, uitslagen komen ons ter ore, we nemen nog maar een bakje en klieren elkaar wat. En dan is de ochtend alweer voorbij.

De drie steltsys
Er wordt zaterdagavond weer fanatiek gestreden met als doel de beste te zijn op de quizavond. En de quiz is moeilijk; er zitten behoorlijke lastige vragen tussen. Na twee rondes heeft het groepje waarin ik zit de doelstellingen al gewijzigd: in plaats van te winnen, is ons streven om niet als laatste te eindigen. Doorgaans is de muziekronde mijn specialiteit, maar naast popmuziek zitten er tegenwoordig ook geluidsfragmenten tussen die jongeren rap en hiphop noemen. Die nummers en ‘zangers’ ken ik dus niet. ‘De drie steltsys’ winnen de quiz. Dat is de groep van Anne en Anneke Visser, Jakob van der Meer en Pietsje Dijkstra en Peter de Haas en Hanneke Dijkman. Harry Keijzer maakt zijn debuut als quizmaster en doet dat verdienstelijk. Verder heeft de activiteitencommissie alles weer piekfijn voor elkaar.

Jongste debutant ooit
Het eerste speelt zondag in Noordwolde de inhaalwedstrijd tegen Olyphia. Er wordt met 3-0 verloren. Dus eigenlijk een wedstrijd om snel te vergeten. Nee, toch niet, want er wordt op 16 april 2017 clubhistorie geschreven. Op deze dag namelijk valt Tom Dijkstra in. Tom is de jongste debutant in de historie van het eerste elftal. Midden jaren tachtig was Johan Feenstra (broer van Wiebe) ook heel jong en nog niet zo lang geleden Jorn de Jong, maar zij waren niet zo jong als de zoon van Marten Dijkstra en Nienke Stap. Tom is 15 jaar en zeven maanden. Paul Feenstra krijgt tijdens de quizavond te horen dat Tom met het eerste meegaat. Hij heeft iets voor Tom gemaakt en neemt dit zondagmiddag mee naar Noordwolde. Kijk maar eens op bijgaande foto.

Tot de volgende week.