Klien Sjiet (156): In memoriam, droogvissen, 24 lichtmasten, Tjamme en Richard

24 april 2017 21:30

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 16.

In memoriam: Arjen Krap
Op donderdagochtend hoor ik dat Arjen Krap de dag daarvoor is overleden. Nu heeft Arjen allesbehalve een groot voetbalverleden bij onze club, ik geloof dat hij kortstondig in de jeugd heeft gespeeld, maar hij heeft zich wel jarenlang zeer verdienstelijk voor de voetbalsport ingezet in de hoedanigheid van bestuurslid van Stichting ‘De Waaie’. De voetbalvereniging is hem dan ook veel dank verschuldigd. Arjen is 84 jaar geworden. De familie heel veel sterkte toegewenst in deze moeilijke tijd.

In memoriam: Wim van Sinderen
Op dezelfde dag overlijdt Wim van Sinderen. De laatste voetstappen van Willem in ‘De Waaie’ zijn van decennia terug, maar in de jaren tachtig en begin jaren negentig speelde Wim in het tweede en later in het derde van de zondagafdeling. Wim is slechts 56 jaar geworden. De familie heel veel sterkte toegewenst in deze moeilijke tijd.

George Baker meets Lieuwe Been
De regionale zender GPtv stopt er aan het einde van de maand definitief mee. Dit maakt de zender op woensdag bekend. Toch wel met enige weemoed denk ik terug aan de beginjaren van de zender. Als organisatie van het ‘Bildts Songfestival’ namen we in drie opeenvolgende jaren een filmpje op ter promotie van het Songfestival. GPtv nam het dan op. Al zeg ik het zelf: het zijn drie onvervalste klassiekers. Wie van boven de dertig herinnert zich niet het filmpje eind jaren negentig waarbij op het pad tussen de Kaaifaart en de katholieke kerk George Baker, gespeeld door Frans Michael Verhagen, en de columnist, verkleed als heilsoldaat Lieuwe Been, elkaar ‘toevallig’ tegenkomen, in gesprek met elkaar raken waarna Frans Michael de Kaaifaart in fietst en de legendarische zin zingt: “I’am just the bird in de Kaai.”

Droogvissen
Je kunt in ‘De Waaie’ voetballen, kaatsen, volleyballen, kaatsmuren, verspringen, jeu de boulen, basketballen, knikkeren, kaarten, maar deze week beleeft ons sportpark een primeur: er wordt gevist. Gevist!? Jazeker. Gerda Okkinga ontdekt dit deze week. Als zij thuis uit het raam kijkt, ziet zij dat er op het kaatsveld gevist wordt. Maar er is toch helemaal geen sloot of wat anders gevuld met water in 'De Waaie’ behalve dan de spoelbak achter de bar? Klopt. Wat de adspirant-hengelaars echter aan het doen zijn, is droogvissen. Er wordt geoefend. Net als je eerst droog gaat oefenen om te leren skiën. Ik zou er niet raar van opzien dat er binnenkort een zeiljol op het sportveld ligt waarop droog geoefend wordt om te leren zeilen. Bijgaande foto van Gerda levert trouwens het bewijs dat er in ‘De Waaie’ gevist is.

Lichtmasten
Op donderdagochtend kom ik in ‘De Waaie’, kijk naar boven, constateer heel veel lichtmasten en begin te zingen:

Liefst 24 keer lichtmasten
Op het kleine stukje Waaie
Die zorgen dat het licht er is
Dus laat ze in hun waarde

Maar zijn het er echt 24? Klopt dit wel? En of dit klopt! Er staan in totaal achttien gepositioneerd op de voetbalvelden, multifunctionele veldje, bij het volleybalveld en kaatsmuur. Ga je naar de ruimte waar je je fiets kan parkeren, dan kom je daar twee, weliswaar veel kleinere, masten tegen. En kom je uiteindelijk op het parkeerterrein, dan staan aan weerskanten ook twee lichtmasten en dat zijn er dan in totaal vier. Alles bij elkaar opgeteld kom je op 24 lichtmasten op het sportpark.

Van trainer naar speler
In de krant van donderdag staat een stukje over het eerste elftal van vv Nicator. Dit team krijgt een punt in mindering, een boete en de wedstrijd tegen Geel Wit dient te worden overgespeeld. Waarom? Omdat de trainer zichzelf had opgesteld en dat mag niet. Dit doet me terugdenken aan het jaar 2000. Wij bevonden ons destijds in dezelfde situatie, maar pakten het anders aan: trainer Bert Hollander nam destijds net voor de te spelen nacompetitie ‘ontslag’ bij onze club, zodat de weg vrij was om voor het eerste elftal uit te komen. Toenmalig bestuurslid Jelle Posthumus had natuurlijk eerst alles uitgezocht of dit wel was geoorloofd. Dit mocht en werd dus ook uitgevoerd.

CDA
Op vrijdagmorgen brengt de CDA van de nieuw te vormen gemeente ‘Wadhoek’  een bezoek aan ons sportpark. Het bestuur van Stichting ‘De Waaie’ geeft de bezoekers een rondleiding over het complex en de frijdegoffendploeg demonstreert wat men zoal op vrijdagochtend doet. Van horen en zeggen verneemt de columnist later dat het bezoek danig onder de indruk was. “Dat waar ‘t? Gyn grappy over ’t CDA?” Neuh, dat ligt te veel voor de hand.

Tjamme
In een seizoen kan het natuurlijk voorkomen dat er historische dingen bij de club plaatsvinden. Wellicht is het navolgende te overdreven uitgedrukt, maar opvallend is het volgende: Jordy Miedema, de grensrechter van het eerste is geblesseerd en kan dus zondag in en tegen Lemmer niet vlaggen. Zijn vervanger is Richard Dijkstra, maar al vroeg in de wedstrijd raakt ook Richard geblesseerd. Tjamme Valk is in Lemmer als toeschouwer aanwezig en hij is meteen bereid om de vlag voor de rest van de wedstrijd ter hand te nemen. De gebroeders Valk hebben de wens om ooit eens met z’n tweeën in het eerste te spelen. Weliswaar speelt Tjamme niet als speler mee, maar als grensrechter maakt hij toch deel van het team uit… Kortom: de wens is uitgekomen.

Richard
Nog even terugkomend op Richard: naderhand blijkt dat de enkelbanden van één van de beide voeten van Richard gescheurd zijn. Dat is een behoorlijke tegenvaller voor de invallende grensrechter. Langs deze plaats een spoedig herstel toegewenst, Richard!

Tot de volgende week.