Verdiende overwinning voor St.-Anna in streekderby tegen DTD

1 mei 2017 8:00

Op de laatste dag in april stond voor degradatiekandidaat St.-Anna de streekderby tegen kampioenskandidaat DTD op het programma. In het verleden werd zevenendertig keer tegen DTD gespeeld, was er dertien maal winst voor St.-Anna, twaalf keer verlies en werd eveneens twaalf keer gelijk gespeeld.De uitwedstrijd op 27 november 2016 tegen DTD leverde een verrassende 0-3 zege op.

Tekst: Willem Hiemstra

St.-Anna trad aan met Jouke Bosje in het doel en verder waren van de partij: Jari Braaksma, Geert Scheer, Erwin Riemersma, Harmen Visser, Sytze Jorrit Jorritsma, Pieter Jan Plat, de teruggekeerde Theo Valk, Klaas Jan Bijlsma, Johan Dijkstra en Jan-Dirk Faber. De leiding was in handen van scheidsrechter Eisinga, die het in het sportieve treffen niet moeilijk had en slechts een gele kaart uitdeelde aan de aanvoerder van de bezoekers.

In het begin van de wedstrijd deelden de gasten de lakens uit en St.-Anna, dat met de stevige wind in de rug speelde, mocht van geluk spreken dat DTD verzuimde in de vijfde minuut te score te openen. De beweeglijke Thys de Jong kreeg een bijna niet te missen kans, maar hij schoot in vrije positie naast.

St.-Anna zag na een kwartier spelen dat de bal op de paal strandde en via een speler van DTD achter de achterlijn belandde. Uit de door Klaas Jan Bijlsma genomen corner kopte Erwin Riemersma de bal in het net, 1-0.

Hierna kwam er meer evenwicht in de wedstrijd, maar de keepers hadden het met de op doel geschoten ballen niet erg moeilijk. Zo werd een schot van Jan-Dirk Faber door doelman Maikel Hottinga met de vuisten gekeerd en een inzet vlak voor rust van Harmen Visser werd ook al door genoemde doelman gekeerd. In de voorlaatste minuut kwam St.-Anna goed weg toen een schot van een DTD-speler op de lat afketste. Ruststand 1-0.

Na de rust werd een onstuimig DTD, met de wind in de rug, verwacht, maar Pieter Jan Plat dacht daar in de eerste minuut anders over. Van rechts schoot hij de bal formidabel in het net, 2-0. St.-Anna was de nu tegenvallende bezoekers de baas en mooie aanvallen rolden op het doel van Maikel Hottinga af. De precisie ontbrak, waardoor meer doelpunten voorlopig uitbleven.

Een half uur voor tijd kwam Jarco Kingma Klaas Jan Bijlsma vervangen en hij deed dit met verve. St.-Anna bleef de betere kansen krijgen. Zo schoot Jan-Dirk Faber net over en Harmen Visser tikte de bal goed in, maar doelman Hottinga redde ten koste van een corner. Uit deze hoekschop kopte Pieter Jan Plat via de lat over.

Ook Jarco Kingma kreeg een uitstekende kans, maar alles duurde net iets te lang. Ook Harmen Visser mocht alleen op de doelman afgaan, maar ook hier zou een doelpunt uitblijven. DTD geloofde er blijkbaar niet meer in en werd, mede door resoluut ingrijpen van de betrouwbare St-Anna-achterhoede, sporadisch gevaarlijk.

Tien minuten voor rijd zette Jarco Kingma op maat voor en Pieter Jan Plat scoorde beheerst, 3-0. Jan-Dirk Faber werd in de slotminuten nog vervangen door Jurre Brouwer en Pieter Jan Plat kreeg een publiekswissel ten gunste van Gideon Swanson.

De wedstrijd was toen al gespeeld en een prima spelend St.-Anna stapte verdiend als overwinnaar van het veld.