Klien Sjiet (158): Naam, 88-5, invalleidster Nelly en JO11-1 kampioen

7 mei 2017 19:45

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 18.

Naam
Bij de entree van ons sportpark is vanaf maandag meteen te zien hoe ons complex heet. Op maandag wordt de naam ‘De Waaie’ op het entreehokje geplaatst. Bij deze column is daarvan een foto geplaatst.

Einde ClubFund Actie
De ClubFund Actie is per maandag beëindigd. In totaal zijn er 1104 producten verkocht. Dat is een hoog aantal. De actie is dan ook een groot succes geworden. Kijk elders op de site voor informatie over het ophalen van de producten.

Archief
Donderdagochtend krijgt de club een grote mand vol spullen voor het archief. Uiteraard is de club daar zeer content mee. Coos van Kooten is thuis aan het opruimen geweest en komt met een groot aantal clubbladen aanzetten en ook met een aantal jaarboeken over ons eerste elftal. Bedankt, Coos!

Voor de winst
Een speech uit het hart op het parkeerterrein van ‘De Waaie’. MO15-2 maakt zich op voor vertrek naar vv Blija. Invalleidster Nelly Hoekstra is al met de wedstrijd bezig en zegt tegen de speelsters: “Wij gaan d’r foor om te winnen. Al sil dat niet maklik worre, want thús hewwe wij met 0-21 ferloren.” De wedstrijd in Blija eindigt uiteindelijk in ‘slechts’ 8-0.

88-5
Het is zaterdagochtend in ‘De Waaie’. Ik loop iemand voorbij waarvan ik denk: “Die kin ik.”  En zo lijkt hij ook te denken. Als ik mijn bekertje heb weggegooid en hem wederom tegenkom, houdt hij mij aan. “Ben jij misschien Jan?” Ik bevestig dat, zie hem aan en weet dan ineens wie het is: Pé de Graaf uit Balk. Dat zegt jullie, als lezers, helemaal niets. Begrijpelijk. Pé en ik zijn tegelijk als dienstplichtig militair opgekomen. We troffen elkaar in september 1988 (88-5), nadat we beiden in Hilversum uit de trein stapten. Vier maanden lang maakten hij en ik deel uit van een groepje dat altijd bij elkaar was. Na vier maanden opleiding tot hospik, waren we klaargestoomd om uit te waaien over diverse kazernes in Nederland waardoor ik Pé nooit meer ben tegengekomen. Tot zaterdag dus als hij met een team van vv Balk bij ons club aanwezig is. Ruim 28 jaar na dato. Ik vind het zeer bijzonder. Hier lag de kans voor jullie om te vragen hoe ik als dienstplichtig militair was en of mijn verhalen daadwerkelijk gebeurd zijn. Maar jullie kunnen gerust zijn: alle verhalen die ik over het leger heb verteld, zijn echt waar. Jarenlang heeft er waarschijnlijk nog een foto van mij zowel in Hilversum als Steenwijk gehangen om de nieuw opgekomen soldaten te laten zien hoe je je baret niet behoort te dragen.

E1 kampioen
De eerste kampioen van de voorjaarreeks in een feit: de JO11-1 wint zelf met 9-0, terwijl naaste concurrent Stiens verliest. Groot feest dus. Hierbij de spelers en staf van harte gefeliciteerd met het behaalde kampioenschap. Het is trouwens de vierde keer achtereen dat de E1 (JO11-1) kampioen is geworden. Vorig seizoen tweemaal en dit seizoen wederom tweemaal.

Vrouwen 1 speelt beslissingswedstrijd
Minder goed nieuws komt er van Vrouwen 1. Door zelf met 2-0 te verliezen en het puntje dat Hollandscheveld weet te behalen, komen beide teams op gelijke hoogte waardoor het spelen van een beslissingswedstrijd tussen deze twee noodzakelijk is. Op woensdag 10 mei a.s. om 20.00 uur bij vv Heerenveen wordt bepaald wie er rechtstreeks degradeert en wie nacompetitie gaat spelen.

Irritante ploeg
Het eerste wint zondag terecht met 4-1 van Groninger Boys. De uitslag had nog veel hoger kunnen uitvallen, maar een aantal grote kansen wordt helaas niet verzilverd. De ploeg van Groningse Boys is wel irritant. Op een gegeven moment wordt er voor iedere duidelijke overtreding geprotesteerd. Ergerlijk. Hiervoor is maar één woord mogelijk en tegelijkertijd een achternaam van een speler van Groninger Boys: Bah!

Is ons eerste veilig?
En nu? Is St.-Anna veilig? Theoretisch niet. MKV ’29 en Velocitas 1897 kunnen nog gelijk met de Bildtkers komen, maar het verschil in doelgemiddelde is zeventien in het voordeel van St.-Anna. Dan moet het dus wel heel raar lopen dat ons eerste elftal toch nacompetitie moet spelen.

Tot de volgende week.