In memoriam: Sjoerd Schaaf

13 mei 2017 14:00

Op 83-jarige leeftijd is op 10 mei jl. oud-voorzitter Sjoerd Schaaf overleden.

‘De juiste man op het juiste moment’

Sjoerd was een welbespraakte man die bovendien boeiend kon vertellen. Verder kon hij mensen prima enthousiasmeren om iets te doen. Dat kwam vooral van pas toen hij in 1965 in het bestuur van onze club kwam als voorzitter.

In die periode was de sfeer niet goed bij de club. Een jaar daarvoor was de legendarische rouwadvertentie in ‘de Bildtse Post’ geplaatst waarin werd aangekondigd dat de voetbalclub zou worden opgeheven, tenzij… Er heerste indertijd veel negativisme onder de leden en de bereidheid om iets voor de club te doen was ver te zoeken. Nee, het was niet het mooiste moment om er als voorzitter in te stappen, maar voor onze club was het daarentegen een uitstekend moment dat Sjoerd aantrad.

Samen met de andere bestuursleden kreeg de club langzaam maar zeker de goede geest terug en werd het korps vrijwilligers allengs groter. Onder aanvoering van Sjoerd kwam de club er weer bovenop. Nadat hij in 1969, na vier seizoenen, afscheid nam als voorzitter en bestuurslid, liet hij een positieve club achter.

In het interview met Sjoerd in clubblad ‘De Treffer’ van december 1995 zegt hij het volgende over zijn bestuursperiode: “Ik heb 4,5 jaar in het bestuur gezeten en dat kun je vergelijken met 14,5 normale jaren. Tropenjaren waren het. Je was vier dagen in de week voor de club bezig en dat vergde niet alleen veel energie van mijzelf, maar ook van het gezin.”

Na zijn bestuursperiode was hij nog met regelmaat op ons sportpark te vinden. Bijvoorbeeld als toeschouwer bij het eerste en verder in de hoedanigheid van bestuurslid en later voorzitter van Stichting ‘De Waaie’.

Verder heeft Sjoerd zitting gehad in diverse jubileumcommissies: ter gelegenheid van het 40-jarig (1971), 50-jarig (1981) en 60-jarig bestaan (1991) van onze club.

Wij wensen de familie heel veel sterkte toe in deze moeilijke tijd.