Klien Sjiet (162): Zomerreces en zomersporten

21 augustus 2017 8:00

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 33.

Zomerreces
Ondanks het zomerreces gaat voor een aantal personen van onze club het vrijwilligerswerk gewoon door waaronder de columnist. De zomer betekent namelijk steevast werken aan de nieuwe presentatiegids. Deze gids komt eind september of begin oktober uit.

Metamorfose
Onze website onderging deze zomer een metamorfose, maar dat heeft iedereen natuurlijk al ontdekt. Het werd weer eens tijd voor iets anders. Als club moet je immers met de tijd meegaan.

Toekomst seniorenvoetbal
Wat het bestuur op dit moment nogal zorgen baart is de huidige situatie van het seniorenvoetbal. Die verkeert bij de mannen niet in een al te beste staat, mogen we wel zeggen. Een te grote groep haakte tegelijk af waardoor we van vier naar drie teams zijn gegaan. De komende tijd zal een werkgroep zich intensief bezighouden met de toekomst van het seniorenvoetbal

Slopst
Zomerreces staat meestal gelijk aan komkommertijd. Zo is het niet verwonderlijk dat er tijdens de Tour voortdurend wordt gespeculeerd of wielrenner Bauke Mollema nu een Fries of een Groninger is. Wat kin mij dat nou skele? Wat mij betreft komt hij uit Griend. Wat een flauwekul. De hele Tour vond ik eigenlijk een farce. Neem nu zo’n Robert Geesink: hij begint op zijn slopst, in de hoop dat hij veel tijd gaat verliezen, zodat hij meer kans heeft om een etappe te winnen. En dat noemt men topsport…

Kaatsen
Die laatste zin is ook uitstekend te gebruiken bij het kaatsen. Als er een kaatser geblesseerd is, halen ze in plaats van een jonge veelbelovende kaatser een oudgediende terug zoals bijvoorbeeld Daniël Iseger. En als de al eerder gestopte Martijn Olijnsma toevallig aanwezig is in Arum en er valt een kaatser uit, dan wordt Olijnsma gewoon uit het publiek geplukt. Zo kun je het kaatsen toch nooit serieus nemen? Hoe vaak en hoe lang hebben de gebroeders Wassenaar nog op het hoogste niveau meegedaan, terwijl ze allang gestopt waren? Sterker nog: wie stond er op de lijst in Menaldum: Jacob ‘Heintje Davids’ Wassenaar. Het komt misschien hard aan bij de kaatsliefhebbers als ik dit schrijf, maar kaatsen is niets meer dan folklore.

Bootje varen
De volgende opdonder is voor het skûtsysilen. Dit schijnt ook een sport te zijn. Omrop Fryslân gaat er maar vanuit dat heel Friesland idolaat is van dit gevaar, maar bij ons in de Noordwesthoek is de belangstelling voor deze folklore zeer gering. Toch gaat in deze periode ongeveer de helft van de uitzending van een uur op aan dat bootjevaren. Chaotisch folklore ook. Dan wordt er een boot van een bepaalde plaats weggestuurd vanwege bepaalde afmetingen van de boot, of zoiets. Vaag voor een leek in ieder geval. En dan telt de uitslag van Eernewoude niet, dan weer wel en dan toch weer niet. Dat doet me denken aan mijn kindertijd. In die tijd wisselden dergelijke beslissingen over een doelpunt ook per tien seconden.

Wij zijn begonnen!
Nee, mensen, de zomer sporten konden mij niet bekoren, maar dat hebben jullie wel gemerkt. Gelukkig is deze week het plaatselijke voetbal weer begonnen. Zondag 1 heeft zelfs zondag de eerste oefenwedstrijd gespeeld. Uit tegen Franeker. Die club presenteerde onlangs trouwens zijn 26ste bestuur in 25 jaar en kunnen dus weer een jaar vooruit. Enfin, het voetbalseizoen is dus weer begonnen waardoor ik die zomersporten weldra ben vergeten.

Tot de volgende week.