Klien Sjiet (164): Finn, jeugdkader gevraagd, Altoenaestraat 15, penaltykiller en Steely Dan

4 september 2017 14:30

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 35.

Finn
Finn Eekkerk is vorige week vierde geworden bij het WK Superball in Praag, zo wordt maandag bekend. Dat is een geweldige prestatie. Finn kwam uit in de 'rookie competition', de afdeling voor jonge talenten. Op het WK Superball proberen voetballers elkaar af te troeven met kunstjes met de bal. Gefeliciteerd, Finn!

Jeugdkader gevraagd (1)
De VTC is op dit moment nog druk bezig met het vinden van kader voor de junioren. Al sinds jaar en dag is het vinden van jeugdkader voor de junioren een hels karwei. Maar dit jaar is het wel heel nijpend. Bij de pupillen is er nooit een gebrek aan leiders. In die periode zijn de meeste ouders bij alle wedstrijden aanwezig. Maar eenmaal in de junioren, haken er veel ouders af met als gevolg dat het vinden van jeugdkader zeer lastig is. Het lijkt erop alsof de bewuste ouders denken van: “Se kinne hur nou sels wel rêde” en vervolgens trekken ze hun handen ervan af. Een groepje uitzonderingen daargelaten. En met dit laatste groepje is de club dan ook ontzettend blij. Op dinsdag plaatst de VTC op de site een noodoproep. Hopelijk levert dit nieuw jeugdkader op. Wordt vervolgd.

Saudi-Arabië
Leuke zin op teletekst dinsdagavond: ‘Dure nederlaag Saudi-Arabië’. Dan zeg ik op mijn beurt: dat kunnen ze daar wel betalen.

Op visite bij Marten en Nienke
Woensdagochtend drink ik een bakje koffie in de kantine. Daar is de laatste dag van de voetbaldagen van sc Cambuur bezig. Ik hoor dat een aantal deelnemers en begeleiders voor het huis van Marten Dijkstra en Nienke Stap stonden. Bij het huis van Marten en Nienke? Wat dan? Hebben zij misschien albinoregenwormen in de tuin dat voor veel bekijks zorgt? Nee. Nienke was jarenlang secretaris, maar een paar jaar geleden stopte ze daarmee. Echter, haar adresgegevens kunnen wij met geen mogelijkheid van Google afhalen. Dus als iemand naar ons sportpark moet en niet weet waar het is, tikt op Google de naam van onze club. En wat komt als eerste tevoorschijn? Juist, het adres van Marten en Nienke. Het komt daarom ook regelmatig voor dat er auto’s stoppen voor Altoenastraat 15 in plaats van op het parkeerterrein van ‘De Waaie’. Dit kan voorkomen worden. Hoe? Simpel. Door gewoon naar onze site te gaan waarop een routebeschrijving staat.

Jeugdkader gevraagd (2)
Vrijdagochtend komt er een update wat betreft het jeugdkader. Gelukkig is een aantal teams inmiddels voorzien van kader. Helaas nog niet alle waardoor de VTC genoodzaakt is om JO17-3 en JO 15-3 uit de bekercompetitie terug te trekken. Triest dat het zo moet, maar het kan niet anders. En nee, het gaat er niet om dat de club een statement wil maken, was dat maar zo, maar een team zonder kader kan immers niet spelen.

Penaltykiller
Het is al even genoemd: de bekercompetitie. Die start het weekend. De uitslagen zijn behoorlijk wisselend. Zo op het eerste gezicht verliezen we meer wedstrijden dan dat wij er winnen. Van de seniorenstandaardteams komt alleen Zondag 1 in actie. In Grouw wordt er met 0-1 van kersverse eersteklasser GAVC gewonnen. Nebras Almansary wordt de matchwinner. Ook doelman Jelmer van der Zee eist een hoofdrol op, want in de eerste helft stopt hij een strafschop.

Steely Dan
Zondag wordt bekend dat Walter Becker van de popband Steely Dan is overleden. Van deze band heb ik een CD in de kast staan. Maar als ik aan deze band denk, dan gaan mijn gedachten meteen terug naar één van die fantastische trainingskampen (dit woord tussen aanhalingstekens) op Terschelling van het vierde elftal. Er bestaan tal van anekdotes over deze uitjes van het vierde, maar die vertellen wij nog weleens tijdens een gezellige nazit in de kantine. Vraag Niels Wijngaarden dan maar eens naar Rikki don’t lose that number van Steely Dan. Dat is een mooi verhaal waarin Niels dus, maar ook Rudy Fopma, Paulus Akkerman en de columnist een rol spelen…

Tot de volgende week.