St.-Anna verrast met een 4-2 overwinning op koploper Stadspark

16 oktober 2017 7:30

Voor zondag 15 oktober jl. stond voor St.-Anna de thuiswedstrijd tegen de ongeslagen koploper Stadspark op het programman. Vorig jaar zat deze ploeg ook al bij St.-Anna in de kompetitie, toen verloor St.-Anna in Groningen met 5-4, thuis werd met 1-0 gewonnen.

Tekst: Willem Hiemstra

Trainer Sido Postma, de zeventiende officiële trainer sinds het seizoen 1971-1972 bij St.-Anna, zond de volgende spelers het veld in: in het doel Jort Kuiphof en verder Jari Braaksma, Geert Scheer, Erwin Riemersma, Gerlof Glazema, Karen Sedrakjan, Harmen Visser, Klaas Jan Bijlsma, Johan Dijkstra, Jan-Dirk Faber en Pieter Jan Plat. Scheidsrechter was de heer Lemstra uit Mildam die een gele kaart aan beide teams uitdeelde.

De aftrap was voor de thuisclub, maar het initiatief was in het begin voor de bezoekers. Goed combinerend en vrij fanatiek toog men ten aanval. Veel kansen leverde dit echter niet op en zoals zo vaak viel het doelpunt aan de andere kant. Nadat eerst Geert Scheer nog naast had gekopt was het in de veertiende minuut wel raak. Uit een voorzet van de beweeglijke Pieter Jan Pat rondde Jan-Dirk Faber deze prima af, 1-0.

Stadspark ging daarna op jacht naar de gelijkmaker, maar de solide verdediging, met Jort Kuiphof als betrouwbare sluitpost, hield het hoofd koel. Klaas Jan Bijlsma was vervolgens dicht bij een doelpunt, hij zag zijn inzet door de doelman van de gasten gekeerd.

Toch was het dezelfde speler die de marge tot twee doelpunten wist te vergroten. In de vijfentwintigste minuut trof zijn schot onhoudbaar doel, 2-0. Acht minuten later was het Youri Kleve, die de stand van dichtbij tot 2-1 terugbracht. Dit zou tevens de ruststand worden.

Na de rust aanvankelijk een aanvallend Stadspark dat een afstandsschot in de zesde minuut op de lat zag belanden. Doch in de twaalfde minuut na rust was het wel raak. Met een geweldig schot van afstand zorgde aanvoerder Michel Boonstra daarvoor.

Het zag er somber uit voor St.-Anna, maar Pieter Jan Plat zorgde ervoor dat St.-Anna in de achttiende minuut na rust weer op voorsprong kwam. Uit een voorzet van Klaas Jan Bijlsma tikte hij de bal in het net, 3-2.

Twintig minuten na rust werd hij vervangen door Nebras Almansary. De strijd werd feller en Stadspark ging fanatiek op zoek naar de gelijkmaker. Kansen kwamen er aan beide zijden, zo was onder andere Erwin Riemersma met een kopbal dicht bij een doelpunt.

Jorn de Jong verving twintig minuten voor het einde Karen Sedrakjan. Pieter Jan Plat kopte een kwartier voor tijd net langs de verkeerde kant van de paal en Jan Dirk Faber faalde alleen voor de doelman. Drie minuten voor tijd zorgde Gerlof Glazema voor de verlossende 4-2 door de bal in het doel te tikken. Een minuut later werd hij vervangen door Gideon Swanson.

Eindstand 4-2 voor St.-Anna.