Klien Sjiet (172): Lichten aan, vossenjacht, weggestuurd en Jort gaat op reis

30 oktober 2017 7:30

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 43.

Karikatuur
Het is vrijdag en heb nog niet veel voor de column. Komt dat wel goed? Ja, hoor, geen reden tot paniek. Het komt vast wel. En naast voetbal gebeuren er nog genoeg opvallende dingen op het Bildt om die even tussendoor te vertellen. En natuurlijk kan ik het wel weer over de ballen hebben en/of verdwenen sleutels, maar dan begint zoiets een eigen leven te leiden; wordt het een soort van karikatuur. En ik heb de hoop opgegeven. Dit zal helaas nooit veranderen.

Vossenjacht
Maandagavond ben ik bij de uiteenzetting van de plannen voor de speurtocht voor de jeugdleden. Grote animator Paul Feenstra vertelt wat er gaat gebeuren en wat de vossen moeten doen en wat voor kleding ze aantrekken. Nou, mensen, het belooft op vrijdagavond 3 november a.s. weer een prachtig spektakel voor de kinderen te worden. Ik ben dus ook vos en krijg een creatie aangemeten. Wat? Dat vertel ik jullie in de volgende column wel.

Presentatiegids
De presentatiegids is een paar keer kritisch nagekeken voordat het naar de drukker ging, maar toch is er nog een fout gevonden, want Gerrit Minnema heeft nu de status aangemeten gekregen van tweemaal erelid. Oftewel: hij staat twee keer bij de ereleden.

Korpsen en koren
Toen ik een paar weken geleden in de Bildtse Post las wie er allemaal in het comité zaten van “’t Bildt Leeft!” kon ik eigenlijk al het programma in de grote zaal van de sporthal voor een groot deel invullen. Woensdag staat in dezelfde krant het programma en is precies zoals ik het verwacht had. Twee leden zijn zeer fanatiek wat betreft koren en korpsen en daarmee is niets mis. Prachtig dat je daar zo idolaat van bent. Ik heb dat met taal en popmuziek. Maar om nu de gehele dag bijna alleen maar koren en korpsen te laten optreden gaat toch iets te ver. Waarom niet gekozen voor veel meer variatie? Het is nu te eenzijdig; te veel van hetzelfde. Iedereen zijn interesses, hoor, maar die van mij liggen niet bij korpsen en koren en ik heb de indruk dat ik daarin niet de enige ben. Waarom geen popmuziek? Dat is een interessante vraag, vind ik zelf. Niettemin hoop ik dat deze dag slaagt, want er is hiervoor vast veel werk verricht.

Lichten aan
Als ik zaterdagochtend om negen uur op het sportpark kom, blijkt dat de lichten aan zijn op het hoofdveld. Dat is volgens mij een primeur voor de zaterdagochtend. Het was rond 8.15 uur nog behoorlijk donker tijdens de warming up waardoor de lichten aan zijn.

Weggestuurd
Heb lang getwijfeld of ik het erin zou gaan zetten, omdat je zuinig moet zijn met scheidsrechters, maar je bent columnist of niet. Bovendien floot de scheidsrechter zoals gewoonlijk uitstekend, maar hij maakte één fout en dat was tegen ons achter het doel. Wat is er aan de hand, Jan? Kijk, we hadden zaterdagmiddag bij de wedstrijd van Vrouwen 1 jolijt achter de goal van de tegenstander en maakten wat onschuldige geluiden bij acties in het veld. Dat stemde niet tot tevredenheid bij de arbiter waardoor hij ons achter het doel wegstuurde. Totaal overtrokken en overbodig. Niet te geloven: als een stel schoolkinderen weggestuurd worden. Bijna duizend jaar aan vrijwilligerswerk.

Jort vertrekt
Zondagochtend waai ik naar ‘De Waaie’ alwaar Zondag 2 tegen Stiens 2 speelt. Na één helft vertrek ik omdat ik andere afspraken heb. Het is dan 0-0, maar later verneem ik dat St.-Anna met 4-1 heeft gewonnen. Een belangrijke zege, mogen we wel stellen. Het is voorlopig de laatste wedstrijd van de aimabele Jort Hibma die voor een tijd naar de andere kant van de wereld vertrekt. Een goede reis, Jort en maak er een mooie tijd van.

Boekpresentatie
Andere berichten komen er van Zondag 1. Men verliest zeer ruim. Ik ben daarbij niet aanwezig geweest; dus over het hoe en wat ben ik niet op de hoogte. Ik zit zondagmiddag namelijk in ‘Ons Huis’. Daar is de boekpresentatie van het boek over de dichter Arjen Dijkstra, zowel zijn levensverhaal als alle gedichten die hij ooit geschreven heeft. Mensen die al wat langer bij de club zijn, weten dat Dijkstra een voetballiefhebber was en een trouw supporter van voornamelijk het eerste. De presentatie is zeer geslaagd. Om mij heen hoor ik dat iedereen een prachtige middag heeft gehad. Dat geeft een heerlijk gevoel ondanks het verlies van het eerste.

Tot de volgende week.