St.-Anna wint in Leeuwarden nipt van MKV ‘29

19 november 2017 10:30

Er zijn wedstrijden die je eigenlijk zo snel mogelijk moet vergeten. Afgelopen zaterdagavond was de wedstrijd MKV ’29 tegen St.-Anna daarvan een goed voorbeeld. De sfeer deze avond toonde een gelijkenis met een verlaten aula. Het weer was ook niet om naar huis te schrijven en het spelen op een bijveld was ook niet bepaald sfeer verhogend. Maar de avond eindigde voor St.-Anna in jolijt, want er werd met 0-1 gewonnen.

En het was een verdiende overwinning, om maar meteen met de deur in huis te vallen. De wedstrijd was niet hoogstaand en dat is een understatement. De gehele wedstrijd was St.-Anna zondermeer de betere ploeg. Combineerde ook makkelijker dan de Leeuwarders die daartegenover vechtlust stelde. Dat is eigenlijk de omgekeerde wereld: doorgaans wordt gezegd dat Leeuwarder clubs het van techniek en combinatiespel moeten hebben, terwijl dorpsclubs juist hard werken hetgeen door enkele l praatgrage Leeuwarders vaak wordt vertaald in hard en ruw spel. Enfin, nu waren de rollen dus omgedraaid al speelde MKV niet hard en ruw.

St.-Anna herbergde in iedere geval meer kwaliteit dan de thuisclub. Maar de gasten voetbalden niet hun beste wedstrijd van het seizoen. Er werd veel balverlies geleden. Bovendien werd een individuele actie vaak te lang doorgevoerd met balverlies tot gevolg. Als de desbetreffende spelers in plaats daarvan de bal iets eerder had afgegeven, dan waren er vast veel meer gevaarlijke situaties ontstaan met, wie weet, meerdere doelpunten tot gevolg.

De betere ploeg was St.-Anna dus, maar qua kansen ging het gelijk op. Geen van de spaarzame kansen werden echter in een doelpunt omgezet. Meer valt er eigenlijk niet over de eerste helft te vertellen.

In de tweede helft werd het spel van St.-Anna wel beter, maar hoogstaand werd het nog steeds niet. St.-Anna drong wel meer aan, maar MKV verdedigde stug. En naarmate de tijd vorderde en deze stand gehandhaafd bleef, des te meer hoop kregen de Leeuwarders op een punt of zelfs meer. Zo nu en dan counterde de behoudend spelende thuisclub namelijk, zodat de verdediging van St.-Anna te allen tijde bij de les moest zijn. Toch kon men niet voorkomen dat ook nu het aantal kansen van beide teams in evenwicht was.

Het was echter St.-Anna dat in de 67ste minuut terecht op voorsprong kwam. Nebras Almansary kreeg de bal aangespeld en razendsnel liet hij twee tegenstanders zijn hielen zien. Hierdoor geraakte hij in het strafschopgebied wel verstrikt tussen nog drie tegenstanders. Hoe het precies is ontstaan is niet meer terug te kijken, maar op een gegeven moment lagen de drie Leeuwarders en Nebras op de grond, maar laatstgenoemde wist de bal nog dusdanig te beroeren dat de bal tergend langzaam in het doel verdween.

Nauwelijks een minuut later kreeg MKV  een grote kans, maar gelukkig voor St.-Anna ging de bal er niet in. De gasten gingen op jacht naar nog een treffer, zodat men het duel op slot kon gooien en de sleutel weg kon gooien. Dat gelukte echter niet waardoor de eindstand 0-1 werd.

St.-Anna speelt aankomende zondag wederom een uitwedstrijd. In Sneek wordt er aangetreden tegen LSC 1890.