Schotvaardig St.-Anna had geen kind aan Amicitia VMC: 6-1

3 december 2017 21:30

Voor zondag 3 december jl. stond voor St.-Anna de thuiswedstrijd tegen Amicitia VMC op het programma. Tegen deze ploeg uit de stad Groningen werd nog nooit eerder gespeeld.

Tekst: Willem Hiemstra

St.-Anna trad aan met de volgende spelers: in het doel Jort Kuiphof en verder Jari Braaksma, Geert Scheer, Erwin Riemersma, Gerlof Glazema, Sytze Jorrit Jorritsma, Pieter Jan Plat, Harmen Visser, Klaas Jan Bijlsma, Johan Dijkstra en Dirk-Jan Faber. Scheidsrechter was de heer Van Schepen uit Berlikum en hij had totaal geen moeite om de sportieve wedstrijd in goede banen te leiden.

Voor een tegenvallend aantal toeschouwers mocht St.-Anna aftrappen en de eerste twintig minuten viel er voor het publiek niets te genieten. Veel balverlies aan weerszijden en geen enkele doelkans waren hiervan het resultaat. Daarna kregen de gastheren gedurende een vijftal minuten het op hun heupen. In de 22ste minuut was er een mooie actie van Klaas Jan Bijlsma. Zijn op maat gegeven bal werd vervolgens keurig ingeschoten door Pieter Jan Plat , 1-0.

Twee minuten later een aanval over rechts, waarbij Gerlof Glazema de bal voorzette en opnieuw Pieter Jan Plat naar behoren afrondde, 2-0.  De Groningers stelden hier niets tegenover en doelman Jort Kuiphof behoefde dan ook nauwelijks in actie te komen.

Tot de rust vielen er geen indrukwekkende momenten meer te noteren. In de rust werd Gerlof Glazema vervangen door Roar van Dellen, die niet onverdienstelijk acteerde.

Al in de 2e minuut na rust trof Klaas Jan Bijlsma via de doelman de lat en daarna was Dirk-Jan Faber bij drie gevaarlijke acties betrokken. Eerst schoot hij een vrije trap net langs de verkeerde kant van de paal, drie minuten later trof hij de paal en weer een minuut later schoot hij 3-0 binnen.

Weer een paar minuten later was Pieter Jan Plat dicht bij een treffer, maar doelman Sebas Ribbers wist verder onheil voor de gasten te voorkomen. Een kwartier na rust schoot een speler van de bezoekers op de paal, het eerste wapenfeit van de Groningers in deze wedstrijd.

In de 25ste minuut na rust was het alweer Pieter Jan Plat die scoorde, nu uit een voorzet van Jan-Dirk Faber. Karen Sedrakjan kwam even later Sytze Jorrit Jorritsma vervangen en weer later mocht Jorn de Jong aantreden voor Klaas Jan Bijlsma.

Uit het niets kwam Amicitia VMC tien minuten voor tijd op 4-1 toen een afstandsschot fraai doel trof. Bijna in dezelfde minuut werd het 5-1 toen de doelman van de bezoekers een vrije trap van Roar van Dellen niet klemvast kreeg en Jan-Dirk Faber zijn tweede doelpunt aantekende. Twee minuten voor tijd scoorde Pieter Jan Plat zijn vierde en het zesde doelpunt voor St.-Anna, 6-1 en dit werd tevens de eindstand.