Klien Sjiet (178): Wipkip, semi-avondwedstrijd, kampioen, picknicktafels en nog veel meer

10 december 2017 13:15

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 49.

Verbinding
Als ik maandagmiddag klaar ben met werk en onder in de hal ben, zie ik ineens Pieter Jan Plat zitten? Huh? “Komt-y hier werken of soa?”, is mijn eerste gedachte. Het blijkt dat Pieter Jan al een tijd problemen heeft met zijn verbinding van de televisie en internet. Hij probeert het nu bij het kantoor. Zo ben je op zondag de gevierde man met vier doelpunten, de dag daarop zit je te wachten totdat ze jouw probleem gaan oplossen. Het blijkt echter een hardnekkig probleem te zijn met het graven en het doortrekken van de kabel. Het wachten is op de vergunning van de gemeente om te gaan graven.

Wipkip
Het is zover: de wipkip is er! En niet één maar twee kippen tokken vanaf donderdag op het speciaal daarvoor aangelegde speelveldje. Verder is er ook nog een wippaard (tenminste als die officieel zo heet), zijn er rekstokken en een boot waarin een glijbaan verweven zit. Er komt nog kunstgras tussen de speeltoestellen te liggen. O ja, de speelruimte bevindt zich op het plein tussen het hoofdveld en de kantine.

Semi-avondwedstrijd
Tussen neus en lippen door vraag ik aan de vaste kornuiten van de vrijdagavond in de kantine waarom de Vrouwen 1 zo laat in Bergum voetbalt; om 17.00 uur. Is het bewust een semi-avondwedstrijd geworden? Dan komt de aap uit het voetbalshirt: de wedstrijd is omgedraaid. De wedstrijd wordt dus in St.-Anna gespeld in plaats van de oorspronkelijke speelplaats Bergum. Dit heeft te maken met de brand op het complex van Bergum. Aha, goed dus dat ik er die vrijdagavond over begin, want anders had ik het niet geweten en zou ik na de wedstrijd van Zaterdag 1 braaf naar huis zijn gegaan. Ja, ja, jij meteen naar huis als de kantine open is, maak dat een wipkip wijs… Wiphin. Ook goed.

Draadjesvleeskroket
Donderdagavond in de Keuringsdienst van waarde een aflevering over de frikandel; of beter gezegd: wat voor vlees erin zit. Er gaan wilde verhalen dat er slachtafval incluis uier inzit. Maar dat is niet het geval, blijkt uit het programma. In onze kantine is, net als in heel Nederland, de frikandel de populairste snack uit de frituur. Tijdens deze reportage vraag ik mij ineens af waarom er eigenlijk geen frikandel is met shoarmavlees of een kroket met draadjesvlees. Tegenwoordig zijn er immers zoveel andere varianten van oorspronkelijke producten; dus waarom is dit nog niet getest met deze twee onwijs populaire snacks? Ik ben geen snacker, maar ik wil in de kantine graag eens een kroket met draadjesvlees proberen.

Kampioen
De eerste kampioen is er zaterdagochtend: de JO8-1. Eigenlijk is het officieus, want bij deze leeftijdscategorie worden de uitslagen namelijk niet bijgehouden. Dit besluit komt uit de donkere pet van de KNVB. Maar waarom heeft de bond dit besloten? Kinderen vinden het heel leuk om kampioen te worden met een medaille, bakje patat (ook al is het nog maar 10.00 uur) en dat het ‘We are the champions’ door de boxen in de kantine schalt. KNVB, voer een stand zo snel mogelijk weer in. Het geeft de kinderen zoveel plezier. Elders op de site trouwens een verslag van de kampioenswedstrijd.

Klusjesman
Siep, wil je daar eens naar kijken? Siep, hoe werkt dit? Siep, hoe moet dit? Siep, lukt het jou misschien? Ja, Siep Koopmans heeft het zaterdagochtend behoorlijk druk. Maar ja, hij is ook de man die weet hoe alles werkt. Per slot van rekening zit Siep in de kantinecommissie en is hij tevens ledenadministrateur. Als Siep zich ergens mee bemoeit deze ochtend, dan krijgt hij het ook voor elkaar. Inderdaad, eigenlijk is Siep de klusjesman op de zaterdagochtend.

Picknicktafels
Wie ook heel wat kan is Jarig Westra. Jarenlang heeft Jarig in het vierde elftal gespeeld, maar hij is al een aantal jaren geleden gestopt. Ook was hij gestopt met het maken van picknicktafels, maar toen Bennie Stapensea hem onlangs vroeg om een aantal nieuwe tafels te maken voor het sportpark, was Jarig daartoe meteen bereid: “At ’t foor de foetbâlklup is, dan maak ik se.” En zaterdag zijn ze geplaatst. Het zijn prachtige en zeer stevige tafels geworden. Hartelijk dank, Jarig.

Bar en boos
Zaterdag 1 en Vrouwen 1 treffen het zaterdagmiddag niet. Vanaf 15.00 uur is het weer bar en boos. Na afloop geeft Sido Postma, trainer van Vrouwen 1, aan dat hij nog nooit voor zo weinig toeschouwers een wedstrijd van St.-Anna heeft geleid. Degenen die het slechte weer trotseren zijn echte bikkels. Al zullen ze na afloop thuis de warme kachel hebben opgezocht om na een paar uur weer enigszins op temperatuur te komen. Maar zowel zaterdag 1 als Vrouwen 1 weten te winnen. Daar word je vast sneller warm van.

Afgelast
Vroeg op de zaterdagmiddag gonzen de geruchten dat de wedstrijd Oerterp tegen St.-Anna zou zijn afgelast. Echter, zolang de aanwezige leider hiervan officieel niet op de hoogte is gesteld, gaat de wedstrijd gewoon door. Totdat Roar van Dellen rond 16.00 uur in de app van de eerste selectie aangeeft dat hij zelf de voorzitter van Oerterp heeft gebeld met de vraag of de wedstrijd de volgende dag doorgaat. Hij krijgt te horen dat men de wedstrijd net heeft afgelast. Weldra wordt de staf officieel ingelicht. Niet eens zoveel later volgt ook de afgelasting van het tweede. En op zondagochtend ontdek ik dat de bond alles er heeft uitgegooid. Er wordt zodoende in Friesland en ver daarbuiten niet in competitieverband gespeeld vanwege de naderende sneeuw voor de middag. Het is stil op de voetbalvelden in Friesland.

Tot de volgende week.