Klien Sjiet (179): Terrorsneeuw, negen zwart, De Strohoed en afgelast

17 december 2017 15:45

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 50.

Terrorsneeuw (1)
Sneeuw. Meer nog dan vroeger genoeg reden voor velen om in paniek te raken. Rijkswaterstaat en de media zijn hier debet aan. De kleurcodes vliegen in het rond waarbij iemand die kleurenblind spontaan kleuren kan onderscheiden. Maandag is het duidelijk voelbaar als ik de werkvloer op kom en dat blijft de gehele dag zo. Naarmate de tijd vordert verdwijnen er steeds meer poppetjes om mij heen. Niet deze raschauffeur, want als een ervaren kapitein blijft hij op zijn post tot het einde van de dienst. En de terugreis naar St.-Anna levert geen problemen op.

Terrorsneeuw (2)
Dat levert het wel wat betreft de velden in De Waaie. Er kan niet getraind worden. Niet alleen maandag niet, ook dinsdag zijn alle velden gesloten als gevolg van de sneeuw. De eerste selectie wijkt uit naar de sportschool.

Hapjes
Maandagavond is de laatste bestuursvergadering van het jaar. Traditioneel maakt Alie Riemersma hapjes voor na afloop van de vergadering. Alie heeft het weer uitstekend voor elkaar. Helaas zijn er helaas twee bestuursleden afwezig, zodat we het jaar niet gezamenlijk af kunnen sluiten.

Tent gemeentehuis
In de Bildtse Post heb ik niets kunnen lezen dat gemeente het Bildt heel veel geld over heeft nu de fusie nabij is. Blijkbaar is het toch echt zo, want woensdag wordt er een grote tent op de parkeerplaats voor het gemeentehuis neergezet. Men is langer met het opzetten en inrichten van de tent bezig geweest dan die paar uurtjes dat de tent donderdag daadwerkelijk in gebruik is. Voor een paar uurtjes een tent opzetten met professioneel geluid en grote videoschermen, eten en drinken en fraaie bloemen. Het kan niet op. En natuurlijk stel ik de vraag die iedereen wil stellen: had het geld hiervoor niet nuttiger besteed kunnen worden? En wat zeggen wij dan in koor? Ja!

KBK
De eerste rippetitie van de klaine Bildtse Kemedy is donderdagavond. Zoals ieder jaar wordt op deze eerste avond de tekst definitief vastgesteld. Er worden nog kleine dingen toegevoegd of juist verwijderd. Na deze avond wordt er niets meer gewijzigd, tenzij er in de laatste weken nog iets voorvalt dat er sowieso in moet… De dinsdag zijn we de studio in geweest om de geluidsband in te spreken en Menno Hoekstra is druk bezig met het bewerken van de filmpjes.

Kerstsfeer
Sjoukje Schouten en Siep Koopmans brengen vrijdagmiddag de kantine in de kerstsfeer. Er is veel werk aan besteed, maar het resultaat mag er ook dit jaar zeker weer zijn.

Kerstmarkt
Zoals ieder jaar staat onze vereniging ook dit jaar op de kerstmarkt om attributen van de club te verkopen. Sjaals, petten, kleding enz. met ons logo erop. Dit jaar is Ida van der Molen de grote animator hiervan en zij heeft alles prima voor elkaar.

Negen zwart
De maandelijkse kaartavond geeft vaak voer voor de column. Die neem ik dan ook altijd gretig tot mij. Vrijdagavond ben ik de eerste twee keer bij Jan Hoekstra. Driemaal mag niet, zodat Jan en de columnist eerst een kaart moeten trekken. Jan trekt uit 24 kaarten de negen schoppen en wat doe ik, ik vis de klavernegen eruit. Hoe is het mogelijk. Ik moet dus nog een keer een kaart trekken.

Portefeuille
De bestuurstafel is deze avond voor een klein uur verplaatst naar de kantine, want drie bestuursleden zitten aan één tafel te kaarten, terwijl Rika de Jong, de koningin van het kaarten, het viertal compleet maakt. De portefeuille PR maakt gehakt van de portefeuilles voorzitterschap en portefeuille kantinezaken/ledenadministratie.

Strafschoppen
Vrouwen 1 is een ronde verder in de beker. Thuis wint het team, na strafschoppen, van Genemuiden; ook een tweedeklasser, maar dan spelend in een andere competitie.

De Strohoed
In café ‘De Strohoed’ zit zaterdagavond veel voetbalervaring. Vanuit St.-Anna gaat er een groep oud-eerste-elftalspelers naar Leeuwarden om Danny Geurtsen, oud-spits van ons eerste, met een bezoek te vereren. Danny is mede-eigenaar van dat café. Het wordt een gezellige avond. Alleen de columnist is trouwens geen oud-eerste-elftalspeler. Eenmaal kreeg ik de gelegenheid om te debuteren in het eerste. Dat was eind jaren tachtig in Wijnjewoude tegen ODV. St.-Anna stond ruim achter. De toenmalige trainer vroeg of ik nog wilde invallen. Ik bedankte voor de eer: “Hoeft niet. Ik kin d’r dochs niks meer an ferândere.” Stom van mij. Had ik het maar wel gedaan, dan was ik nu ook oud-eerste-elftalspeler geweest.

Afgelast
Een heerlijk zonnetje… Voor december prachtig weer voor de wedstrijd St.-Anna tegen Forward. Echter, Forward komt niet vanwege de gladheid waardoor de busmaatschappij het niet verantwoord acht om de spelers te vervoeren. Dit is keurig in overleg gegaan met de KNVB, zo blijkt, maar toch blijft het vreemd… Vooral omdat er, bij mijn weten, geen andere wedstrijd vanwege de gladheid is afgelast. Tsja, zeg het maar…

Tot de volgende week.