Klien Sjiet (183): OSI ’78, facebook, feestavond, Stadspark, geen Fries, maar Bildts

12 februari 2018 18:15

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 6.

Winterelfstedentocht
Nou, zeg… In de krant van maandag staat dat van de 1400 aanmeldingen voor de Winterelfstedentocht, er uiteindelijk maar 955 meededen. De oorzaak griep is natuurlijk te billijken, maar dat er ook veel deelnemers afhaken omdat het te koud zou zijn, gaat er bij mij niet in. Hallo, het is winter, hoor! Wat verwacht je dan? Dat je een petje moet opzetten voor de zon en klodders Niveau om je nek dient te smeren? Het moet allemaal niet gekker worden.

St.-Anna - MKV ‘29
Om alvast te noteren: de thuiswedstrijd van het eerste tegen MKV ’29 wordt op zaterdagavond 31 maart a.s. gespeeld.

OSI ‘78
Keken jullie ook naar Typisch Wielenpôlle op NOP2? De columnist wel. Deze week komt er een einde aan deze serie. Wat duidelijk opvalt is dat nagenoeg iedereen in de wijk rookt; en dan vooral shag. Het lijkt wel alsof iedereen daar opgevoed is met brood, pindakaas, Brinta, Nutrix en shag. Verder doet deze serie mij denken aan de tijd dat vv OSI ’78 nog bestond. De club van de aparte volksmensen, zeg maar. Als club hebben we daar veel meegemaakt. En legendarisch is natuurlijk het bordje achter de bar aldaar waarop de regel stond geschreven dat er voor elf uur ’s morgens geen drank wordt geschonken.

We hebben een pinautomaat
Het is er: een pinautomaat! Vrijdagavond staat de automaat achter de bar in de kantine. In deze tijd is een pinautomaat eigenlijk noodzakelijk. De laatste tijd werd er opvallend vaak gevraagd of er in onze kantine ook kon worden gepind.

Onbereikbare wedstrijdsecretaris
Vanwege het slechte weer zijn er zaterdagochtend nogal wat afgelastingen. Gerrit Minnema heeft het er zaterdagochtend maar druk mee. We zitten met een groepje in de bestuurskamer aan de koffie. Gerrit probeert om de wedstrijdsecretaris van Be Quick Dokkum te bereiken om te melden dat de wedstrijd tegen St.-Anna is afgelast, maar hij krijgt deze maar niet te pakken. Het is toch gek dat als je wedstrijdsecretaris bent en het is behoorlijk winterweer, waardoor de kans op afgelastingen groot is, je niet bent te bereiken. Maar Gerrit krijgt hulp uit onverwachte hoek, want de jeugdleider van het bewuste Dokkumer team belt zelf naar de kantine met de vraag of de wedstrijd doorgaat.

Beenbreuk
Harm Jan Postma breekt zaterdag in de thuiswedstrijd tegen Stiens zijn kuit- en scheenbeen. Dat is natuurlijk een vreselijk bericht, als dit je ter ore komt. Harm Jan, heel veel sterkte voor de komende periode en een spoedig herstel toegewenst!

Feestavond
Waar was iedereen op de feestavond? Ik heb veel feestavonden van de club meegemaakt, maar zo’n lage opkomst als zaterdagavond heb ik nog nooit meegemaakt. De activiteitencommissie had veel tijd geïnvesteerd om er een onvergetelijke feestavond van te maken en dan krijg je dit… Natuurlijk, oorzaken te over gaan er zaterdag over tafel, maar dan nog is de club groot genoeg om er toch een drukbezochte activiteit van de maken.

Stadspark
Zondag naar Groningen alwaar het eerste tegen Stadspark speelt. Voor mensen die aanleg hebben voor depressiviteit is het raadzaam om dit sportpark te mijden. Met alle respect voor de Groninger club, maar er is geen enkele ambiance op het sportpark te bespeuren. De club heeft nauwelijks toeschouwers en het onderkomen van de club is ook niet bepaald opwindend te noemen en dat is een understatement.

Geen Fries, maar Bildts
Natuurlijk, de schrijver van het programmaboekje van Stadspark bedoelt het goed, maar hij raakt bij de columnist even een gevoelige snaar. Hij meent dat wij Fries spreken en haalt allerlei Friese zinnen aan die wij, Bildtkers, zouden bezigen rondom het Groninger veld. De Groninger heeft zijn huiswerk echter slecht gedaan, want had hij zich erin verdiept, dan was hij erachter gekomen dat Bildtkers gyn Frys, maar Bildts prate. Maar goed, zoals ik al aangaf is de bedoeling hierachter vast goed geweest en daarmee zij het hem vergeven.

Tot de volgende week.