St.-Anna en Roden houden elkaar in evenwicht

19 februari 2018 7:45

Na drie opeenvolgende nederlagen moest St.-Anna op zondag 18 februari thuis aantreden tegen Roden, een ploeg waartegen St.-Anna in het verleden weinig succes boekte. Van de elf gespeelde wedstrijden in competitieverband won Roden er acht, een wedstrijd eindigde in remise en St.-Anna won twee keer.

Tekst: Willem Hiemstra

St.-Anna startte in de volgende opstelling: in het doel Jort Kuiphof en verder Jari Braaksma, Geert Scheer, Erwin Riemersma, Gerlof Glazema, Sytze Jorrit Jorritsma, Harmen Visser, Timo Bijma, Roar van Dellen, Johan Dijkstra en Jan-Dirk Faber. Scheidsrechter was de heer J. Struijs uit Leeuwarden, die de gele kaarten niet op zak hield.

De thuisclub begon voortvarend, want al in de derde minuut was het raak. Gerlof Glazema verscheen alleen voor de doelman  en beheerst schoot hij de bal in het net, 1-0.

Roden liet het hierbij niet zitten en acht minuten later was de stand alweer gelijk, toen Enrico Wardenier de bal over doelman Jort Kuiphof in het doel lepelde, 1-1. Drie minuten later kwamen de gasten zowaar op een 1-2 voorsprong toen Rutger van der Laan een vrije trap in het doel deponeerde. Doelman Kuiphof leek hierbij niet vrij uit te gaan.

Daarna volgende een gelijk opgaande wedstrijd met de beste kansen voor de bezoekers. Scheidsrechter Struijs kreeg in de vijfentwintigste minuut enig schrijfwerk te verrichten toen hij de pratende Geert Scheer op een gele kaart trakteerde. Het spelpeil was tot de rust weinig verheffend met veel balverlies en weinig uitgespeelde kansen. Ruststand 1-2.

De tweede helft begon met een goede redding van de doelman van St.-Anna,  maar aanvallend was de thuisclub onmachtig. Wel scoorde Geert Scheer, maar zijn treffer werd wegens buitenspel afgekeurd.

Geel was er daarna nog voor Sytze Jorrit Jorritsma, Timo Bijma en Harmen Visser, waarbij enkele onnodige gele kaarten wegens praten tegen de scheidsrechter. In de vijfenzestigste minuut werd Roar van Dellen vervangen door Pieter Jan Plat, die na een blessure in de eerste wedstrijden in 2018 weer even mocht aantreden.

Twee minuten later kwam de stand weer in evenwicht. Een corner van Jan-Dirk Faber werd door Gerlof Glazema bij de eerste paal keurig ingekopt, 2-2. Daarna kwam Nebras Almansary deze doelpuntenmaker vervangen en door zijn snelheid werd St.-Anna gevaarlijker en kreeg ook kansen op een doelpunt.

Geert Scheer was in de tachtigste minuut het dichtst bij een treffer, maar zijn kopbal uit vrije positie ging over. In de laatste tien minuten werd Timo Bijma nog vervangen door Karen Sedrakjan, ook een speler met veel snelheid in de benen. De wedstrijd eindigde in mineur voor de gastheren, toen in blessuretijd Harmen Visser een rode kaart kreeg en het speelveld voortijdig moest verlaten. Eindstand 2-2, een uitslag waarmee beide ploegen wel vrede konden hebben.