St.-Anna wint de uitwedstrijd tegen Asser Boys

8 april 2018 18:45

Mooi, de verste uitwedstrijd is achter de rug en ook nog eens met een goed resultaat. In Assen werd Asser Boys met 2-4 verslagen. Al met al een verdiende overwinning, al maakte St.-Anna het zich in de slotfase onnodig moeilijk, maar de winst werd uiteindelijk binnengesleept.

In het begin een licht veldoverwicht voor Asser Boys, al was meteen te zien dat St.-Anna gemakkelijker voetbalde. Maar in deze fase was de thuisclub wel gevaarlijker, maar tot een doelpunt leidde dit niet. De Assenaren kregen weliswaar kansen, maar men leek in de eerste helft patent te hebben om de bal over de ballenvanger te schieten.

Gaandeweg kwam St.-Anna beter in de wedstrijd en hiermee verdween ook het veldoverwicht voor Asser Boys. Nu was het een gevaarlijker St.-Anna. Hierdoor ontstond er een aantal kansen, maar geen van allen werd tot doelpunt gepromoveerd.

Dat veranderde in de 40ste minuut. Aan de linkerkant mocht Timo Bijma een vrije trap nemen die belandde voor het doel bij Pieter Jan Plat en die wist de bal achter de doelman te werken: 0-1. Een mooie opsteker voor rust natuurlijk.

Na de rust kwam St.-Anna scherp uit de kleedkamer, want in de eerste vijf minuten kreeg Pieter Jan drie grote kansen, maar daar waar hij doorgaans wel raad weet met kansen, was hij er die zondag niet zo handig in.

Toch kwam St.-Anna op 2-0. In de 50ste minuut liep Timo de opvallend trage verdediging van de thuisclub eruit en hij scoorde beheerst 0-2. Gezien het spelbeeld van na de rust een doelpunt dat niet uit de lucht viel.

Hierna kreeg St.-Anna nog tal van mogelijkheden om de wedstrijd definitief te beslissen, maar de vele kansen werden niet in doelpunten omgezet, zodat het spannend bleef. Weliswaar was er een voorsprong van 0-2, maar één tegendoelpunt en Asser Boys zou vast bloed gaan ruiken. Zover moest St.-Anna het uiteraard niet laten komen.

Zo ver liet St.-Anna het echter wel komen, want in de 75ste werd de tanende scherpte van St.-Anna gelogenstraft door Asser Boys middels een doelpunt: 1-2. St.-Anna was gewaarschuwd, maar die werd in de wind geslagen, want amper twee minuten later werd het zelfs 2-2.

Het zou toch niet dat St.-Anna die pot ook nog zou gaan verliezen…? Gelukkig maakte Gerlof Glazema in de 79ste minuut bruut een einde aan die gedachte, want hij schoof, alleen voor de doelman, beheerst de bal in het Asser doel.

Maar St.-Anna was er nog niet. Na de 2-2 had Asser Boys nog meer gas gegeven en bleef dat ook doen na de 2-3. De thuisclub was scherper en feller dan de gasten waardoor er een veldoverwicht voor Asser Boys ontstond. St.-Anna wist de bal nauwelijks nog in de ploeg te houden en in de slotfase roste men de bal vaak lukraak weg, maar nagenoeg alle ballen belandden in de voeten van een Assenaar.

Er ontstonden zodoende hachelijke situaties voor het doel van St.-Anna. Asser Boys kreeg veel hoekschoppen die voor stuk voor stuk gevaarlijk waren. De verdediging probeerde met alle macht de gelijkmaker te voorkomen. En waren zij al wel kansloos, dan was er altijd nog Jort Kuiphof die met een aantal geweldige reddingen St.-Anna in de race hield.

In de blessuretijd besliste St.-Anna de wedstrijd, nadat Roar van Dellen de bal resoluut achter de doelman schoot en konden de spelers, staf en meegereisde supporters opgelucht ademhalen.

In theorie kan St.-Anna nog op een nacompetitieplaats geraken, maar dan moet het wel raar lopen. Zaak is evenwel om hoe dan ook punten te pakken en niet met de gedachte rond te gaan lopen dat het zo ook wel goed is. Het streven is natuurlijk om zo hoog mogelijk te eindigen; het liefst in het linkerrijtje.

Gomos is zondag 15 april a.s. de volgende tegenstander op sportpark De Waaie.