Klien Sjiet (192): Kantinevrijwilligers gezocht, map weg, 50, quiz, draaiend rad en bord Gomos

16 april 2018 14:00

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 15.

Kantinevrijwilligers gezocht
Vrijdagavond verneem ik dat er na dit seizoen, door verschillende oorzaken, nogal wat kantinevrijwilligers stoppen. Met andere woorden: er moeten weer nieuwe kantinevrijwilligers bij. En zoveel stelt het niet eens voor wat betreft het inleveren van vrije tijd: slechts een paar uurtjes in de maand. En niet eens verspreid over verschillende dagen, maar een paar uren op een dagdeel. Heb je belangstelling, meld je dan aan bij de kantinecommissie.

Map weg
Vrijdag legt Jelke de Jager een lichtgroene map met foto’s in een kast in de bestuurskamer. Op zaterdag is die echter verdwenen. Jelke heeft overal gezocht, maar de map blijft spoorloos. Wie heeft deze map meegenomen? Op zich is dat geen probleem dat hij of zij de map (even) heeft meegenomen, maar het gaat er even om dat Jelke weet waar deze map is.

Te vroeg
Als je de jeugd het plezier wilt ontnemen dan moet je de aanvangsduur van de wedstrijd van de categorie JO17 op 9.00 uur plannen. Dat doet Zwaagwesteinde. Wellicht ligt hieraan een praktische reden ten grondslag, maar voor de spelers in de puberleeftijd is het geen geschikt tijdstip. Nu moeten de spelers en staf zaterdagochtend al heel vroeg op pad. Gelukkig is Zwaagwesteinde een uitzondering en is het niet iedere week om 9.00 uur.

50
Zaterdag ben ik aan het werk, maar als ik ‘s avonds in De Waaie kom, is het sportpark incluis kantine volgeplakt met het hoofd van Sido Postma. De trainer van Zondag 1 en Vrouwen 1 viert deze dag zijn vijftigste verjaardag. Later hoor ik dat er ook nog een grote pop op het park heeft gestaan.

Quiz
De activiteitencommissie heeft zaterdagavond de mensen een prachtige quiz voorgeschoteld. Deze keer is er gekozen om zelf vragen op te stellen in plaats van de gebruikelijke ingekochte en dat valt zeker in de smaak. Halverwege de quiz staat ons groepje bovenaan, maar uiteindelijk eindigen we gedeeld derde. Maar toch is een De Groot winnaar, want Jesper mag de wisselbokaal uit handen van Paul Feenstra in ontvangst nemen. In het groepje zitten verder Jan Simon Bos, Tjamme Valk en Tom Dijkstra.

Draaiend rad
Na afloop van de thuiswedstrijd van het eerste is er draaiend rad. Ook dit is een activiteit van de activiteitencommissie. De leden hiervan hebben maar een druk weekend. De lotjes vinden gretig aftrek. Het is wel iets anders dan anders, want er staan drie cijfers op en zoveel nummers staan er natuurlijk niet op het rad. Hiervoor is de oplossing bedacht dat er met kleuren wordt gewerkt en dat er alleen naar de laatste twee cijfers wordt gekeken. Er zijn allerhande prijzen te winnen inclusief een beha. Welke cupmaat? Geen idee, hoewel wij de vraag daarover zaterdagavond tijdens de quiz wel goed hadden. De meest voorkomende is namelijk cup C.

Verrassing voor Gomos
De eerste selectie heeft aan het einde van de middag een verrassing voor Gomos in petto: bij de uitwedstrijd in Norg had een aantal schelmen een bord meegenomen met daarop de entreeprijzen. Deze wordt onder groot applaus zondagmiddag in de kantine weer teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar: Gomos.

Lang plakken
De spelers, staf en enkele supporters van Gomos blijven lang in de kantine hangen en dragen in grote mate mee aan de gezelligheid. Het is al ver over zessen alvorens de beide busjes weer richting Norg rijden.

PSV kampioen
Zondagmiddag is er ook nog de kampioenswedstrijd van PSV. Tussen de menigte in de kantine is een handvol PSV-aanhangers aanwezig die naarmate de wedstrijd vordert hechter naar elkaar toegroeien. Een klinkende overwinning van PSV op Ajax laat mij er weer helemaal bovenop komen na het verlies eerder die middag van St.-Anna tegen Gomos.

Onstuimig
Voor de columnist is het een onstuimig weekend. Iedere dag in het weekend is er wel iets te bleven in de kantine. En ik heb de eigenaardige eigenschap dat ik altijd tot het laatst toe blijf hangen, terwijl ik anderen om mij heen prijs dat ze zo verstandig zijn om al vroeg richting huis te gaan. Maar goed, ik heb daarmee inmiddels leren leven.