St.-Anna in tweede helft langs Forward

30 april 2018 19:15

St.-Anna heeft zich tegen Amicitia in de vorige wedstrijd veilig gespeeld. En dat met nog 5 wedstrijden te spelen. Dat is wel eens anders geweest.

Tekst: P.J. Keizer

Nu zaten er wel een aantal zwakke ploegen in deze 2e klasse dit seizoen. Eén van deze ploegen kwam afgelopen zondag naar St.-Anna. Dat was Forward uit Groningen waar we nog niet tegen hadden gespeeld. Bij voorbaat zou dit een overwinning moeten worden.

Opstelling: Jari Braaksma, Geert Scheer, Erwin Riemersma, Karen Sedrakjan, Gerlof Glazema, Pieter Jan Plat, Harmen Visser, Klaas Jan Bijlsma, Johan Dijkstra, Jan Dirk Faber en Jort Kuiphof.  De verwachting was misschien wel dat St.-Anna een gemakkelijke overwinning zou behalen tegen Forward, maar daar was in de 1e helft helemaal geen sprake van. Misschien had het te maken met het regenachtige weer en maar heel weinig publiek, want St.-Anna bakte er in deze 1e helft helemaal niets van. Heel veel ballen kwamen niet bij eigen spelers in de voeten, maar bij de tegenstander. Twee kansjes voor Pieter Jan Plat in de 1e helft die naast gingen. Dat was het dan wel.

De mooiste kansen waren voor Forward. Tot drie keer toe mocht men in vrije positie aanleggen. Gelukkig voor St.-Anna ging er één naast, één in de handen van de keeper en doelman Jort Kuiphof redde in de 45e minuut fraai op een schot van dichtbij. Ruststand 0-0 en dat had ook wel 0-2 kunnen zijn.   Bij de start van de 2e helft was Nebras Almansary in het veld gekomen voor Karen Sedrakjan. Gelukkig zagen we een St.-Anna dat wel twee klassen beter speelde dan in de 1e helft. Het hielp natuurlijk mee dat Pieter Jan Plat na 3 minuten al 1-0 maakte. Maar een minuut later had het ook zomaar weer 1-1 kunnen staan. Vrij voor doel was de bal eigenlijk voor het intikken maar geheel verkeerd geraakt ging de bal hard voorlangs.

Op links kreeg Klaas Jan Bijlsma heel veel vrijheid. Zijn voorzetten leverden uiteindelijk de andere doelpunten op. In de 57e minuut werd een voorzet van hem bij de 1e paal door Gerlof Glazema binnen getikt. 2-0 en de wedstrijd eigenlijk al gespeeld.

Roar van Dellen kwam in het veld voor diezelfde Gerlof Glazema. St.-Anna bleef de betere ploeg en doelpunten konden niet uitblijven. Voordat het 3-0 werd miste Piet Jan Plat nog een paar kansen. In de 63e minuut was het weer raak. Een voorzet van Klaas Jan werd door Erwin Riemersma hard binnengekopt. Dit deed Pieter Jan Plat twee minuten later ook. De voorzet van Klaas Jan was weer op maat.

Hierna nog veel meer kansen op een doelpunt. Door onder anderen een aantal prima reddingen van de Forward-doelman bleef het 4-0. Vervelend voor St.-Anna was dat Harmen Visser in de 80e minuut tussen twee man in het veld geblesseerd moest verlaten. Hij schoot in de grond zonder dat er een tegenstander in de buurt was. Vermoedelijk een achillespeesblessure waardoor zijn seizoen voorbij lijkt te zijn. Sytze Jorrit Jorritsma kwam voor hem in het veld.

Het was verder een sportieve wedstrijd en mede daardoor kon de scheidsrechter de kaarten op zak houden.

Volgende week voor het eerst dit seizoen tegen Oerterp. Dit is een uitwedstrijd.