Oerterp te sterk voor St.-Anna

28 mei 2018 18:15

Afgelopen zondag de laatste competitiewedstrijd voor St.-Anna. Thuis tegen Oerterp. Er stond eigenlijk niets meer op het spel of het moest zijn dat St.-Anna bij winst op 40 punten kon komen.

Tekst: Piet J. Keizer

Oerterp speelt nog nacompetitie voor promotie, omdat zij de 2de periode hebben gewonnen. Geert Scheer was afwezig i.v.m. gekneusde ribben en ook Timo Bijma en Nebras Almansary konden niet spelen, terwijl Pieter Jan Plat moest kaatsen. Er was echter wel een basisplaats voor A-junior Korné Bosch. Kon hij even aan het niveau van de 2e klasse ruiken.   In het begin van de wedstrijd een gelijkopgaande strijd, maar fysiek was Oerterp toch wel wat beter. De verdediging zonder Geert Scheer moest zo nu en dan alle zeilen bijzetten om een doelpunt te voorkomen. Tot twee keer toe redde doelman Jort Kuiphof op een schot van dichtbij. In de 16de minuut weer een redding van hem, maar uit de rebound werd de bal toch ingetikt. 0-1.

Drie minuten later een kopbal van Oerterp tegen de lat. De afgeslagen bal verspeelde St.-Anna wat knullig op het middenveld en de vrije man niet werd aangevallen en gewoon kon doorlopen. Beheerst schoot hij onhoudbaar raak: 0-2.

Het leek wel of de wedstrijd gespeeld was. maar twee minuten later schoot Jan Dirk Faber na een prima uitgespeelde aanval raak: 1-2. In verband met het warme weer 2 minuten later drinkpauze.

In de 30stde minuut werd het tegen de verhouding zelfs 2-2 toen Sytze-Jorrit Jorritsma goed de boel onder druk zette en gepruts in de verdediging van Oerterp afstrafte en met een lobje de keeper verschalkte. Eén minuut later probeerde hij dat nog een keer, maar toen verdween de bal naast het doel.

Doordat Jort Kuiphof in de 44ste minuut op een hard schot weer redding bracht werd de ruststand 2-2.   De eerste zeven minuten van de 2de helft gebeurde er niets bijzonders. Hierna mocht St.-Anna op rechts een paar keer vrij doorgaan, maar zowel de voorzet van Sietze Jorrit als Roar van Dellen waren niet op maat.

Eén minuut later een terechte strafschop voor Oerterp na een overtreding in het strafschopgebied. Deze werd onhoudbaar ingeschoten. 2-3.

Oerterp zette even aan en 2 minuten later lag de 2-4 ook al in het netje. St.-Anna gaf toen te veel ruimte weg waardoor Oerterp uit een counter in de 60ste minuut ook nog de 2-5 scoorde. Wedstrijd definitief gespeeld, omdat Oerterp gewoon te sterk was voor St.-Anna.

Jan Dirk Faber had twee minuten later alleen voor de keeper nog tegen kunnen scoren, maar op zijn schot redde de keeper.

Vijf minuten later werd het spel even stilgelegd omdat er bij St.-Anna wat bloemen uitgedeeld moesten worden voor de mensen die er het volgende seizoen niet meer bij zijn.

Dat waren trainer Sido Postma en de spelers Johan Dijkstra en Klaas Jan Bijlsma. Gideon Swanson en Karen Sedrakjan kwamen voor deze spelers in het veld en Johannes De Haan verving de lichtgeblesseerd geraakte Jort Kuiphof in het doel en deed dat na behoren. Met nog 25 minuten op de klok zouden er nog 2 doelpunten vallen. In de 84ste minuut mocht Jan Dirk Faber weer alleen doorgaan en nu maakte hij het wel af: 3-5.

Hierna was het toch wel weer Oerterp wat de klok sloeg en maakten ze er twee minuten later 3-6 van. En dat was niet geflatteerd.

Na 90 minuten precies floot de scheids voor het einde. Het was niet nodig om nog wat blessuretijd bij te trekken. Het zou mij niet verbazen dat Oerterp via de nacompetitie volgend seizoen een klasse hoger speelt. Oud-trainer van St.-Anna, Johan van Slooten, zal er dan niet meer bij zijn, omdat hij na 3 seizoenen ophoudt bij Oerterp. Het kaatsseizoen kan eindelijk beginnen.