St.-Anna speelt weer gelijk

26 november 2018 18:15

St.-Anna had afgelopen zondag weer een thuiswedstrijd. Nu kwam GVAV-Rapiditas uit Groningen op bezoek. Weer een ploeg uit het linkerrijtje. Wil St.-Anna daar ook terecht komen dan zal er vanaf nu een aantal wedstrijden gewonnen moeten worden.

Tekst: P.J. Keizer

Opstelling: Jari Braaksma, Geert Scheer, Erwin Riemersma, Jorn de Jong, Gerlof Glazema, Sytse-Jorrit Jorritsma, Pieter Jan Plat, Harmen Visser, Melvin Hempenius, Jan Dirk Faber en Jort Kuiphof.   St.-Anna kwam zeer voortvarend uit de startblokken, want er was nog maar net één minuut voorbij of het stond al 1-0. Gerlof Glazema kreeg de bal op rechts vrij aangespeeld. Zijn voorzet op maat kwam bij de vrijstaande Piet Jan Plat en dan weet je het wel.

Direct hierna een vrije trap en een corner voor GVAV, maar de kopbal ging over het doel. Daarna de beurt weer voor St.-Anna en dat leverde zelfs al de 2-0 op. Een snelle bal door het midden kwam bij Pieter Jan Plat. Als die vrij kan aanleggen, dan is het bijna altijd een doelpunt.

Hierna verdween een schot van Harmen Visser naast het doel en redde doelman Jort Kuiphof voor het eerst op een hard schot. St.-Anna tot nu toe zeer effectief dus, maar in de 17de minuut stond het wel 2-1. Een voorzet vanaf rechts was op maat en de bal werd onhoudbaar binnen gekopt.

Vier minuten later was het verschil weer twee doelpunten. Harmen Visser schoot toen hard op doel. De doelman kon deze bal niet klemvast krijgen en de terugspringende bal kwam bij de toegesnelde Pieter Jan Plat. Die omspeelde de doelman en schoot de bal in het lege doel. Een zuiver hattrick dus.

Lang kon St.-Anna hier niet van genieten want twee minuten later stond het ook alweer 3-2. In plaats van wat meer de verdedigende stellingen in te nemen liep men veel te veel naar voren. Bijna het hele elftal stond toen op de helft van de tegenstander. Balverlies leverde een snelle counter op en toen kon men niet zo snel meer terug.

Drie minuten later bijna de 3-3. Een foutieve kopbal van Geert Scheer terug op de keeper ging maar net naast het doel. Hierna was GVAV duidelijk de betere ploeg. Men combineerde veel makkelijker dan de thuisploeg.

St.-Anna leed toen veel te veel balverlies. De meeste ballen kwamen in de voeten van de tegenstander. In de 34ste minuut een gele kaart voor een GVAV-speler. Jort Kuiphof redde hierna tot twee keer toe op een hard schot. St.-Anna mocht blij zijn dat GVAV slordig met de kansen omsprong en dat het daardoor tot de rust 3-2 bleef.   In het begin van de 2de helft gebeurde er niet veel alhoewel GVAV de iets beter ploeg was. In de 54ste minuut werd het 3-3. Op rechts liet men weer de snelle vleugelaanvaller lopen. Zijn hard schot verdween via de handen van doelman Jort Kuiphof in het dak van het doel.

St.-Anna grossierde weer in veel foutieve passes waardoor de meeste kansen voor GVAV waren. In de 64ste minuut kreeg Sytze-Jorrit Jorritsma volgens mij wat te makkelijk een gele kaart. Verder floot scheidsrechter Wolthof uit Kolham een goede partij.

Vijf minuten later kwam Gideon Swanson in het veld voor Jan Dirk Faber. Kansen voor St.-Anna heb ik maar heel weinig gezien in deze tweede helft. In de 77ste minuut een schot van Harmen Visser over het doel. De beter kansen waren voor GVAV, maar daar sprongen ze slordig mee om. Dat het 3-3 bleef daar mocht St.-Anna het meest tevreden mee zijn.

Volgende week maar weer proberen in de verre uitreis naar Hoogezand.