St.-Anna verslaat in een matige streekderby DTD met 3-1

10 december 2018 11:00

Voor zondag 9 december stond de 41ste streekderby in de KNVB tegen DTD op het programma. Na de beschamende en smadelijke 10-3 nederlaag vorige week tegen Hoogezand, in de voorgaande 943 wedstrijden in de KNVB had St.-Anna nog nooit met dubbele cijfers verloren, moest worden geprobeerd om dit tegen DTD weer recht te zetten.

Tekst: Willem Hiemstra.

St.-Anna trad aan met de volgende spelers: in het doel Jort Kuiphof en verder Jari Braaksma, Geert Scheer, Erwin Riemersma, Jorn de Jong, Sytze Jorrit Jorritsma, Pieter Jan Plat, Harmen Visser, Melvin Hempenius, Nebras Almansary en Jan-Dirk Faber.

Al spoedig bleek dat beide partijen aan elkaar gewaagd waren en dat het spel niet om van naar huis te schrijven was. Veel balverlies, onzorgvuldige passes en weinig combinatiespel zorgden voor een onaantrekkelijke eerste helft.

In de dertiende minuut viel het eerste doelpunt en wel aan de zijde der gasten. Een prima voorzet van links werd door Hendrik Harm Kingma uitstekend afgerond, 0-1.

Verder viel het optreden van scheidsrechter Auke Sikke Broersma uit Gerkeskleaster op, want binnen twintig minuten had hij al vier gele kaarten uitgedeeld, aan beide teams twee.

DTD was de meest aanvallende ploeg met Steffen Hansma als gevaarlijkste speler. St.-Anna had na twintig minuten spelen de kans op een tegentreffer, maar het schot van Pieter Jan Plat, deze middag niet echt op de voorgrond tredend, werd door de uitstekende doelman van de bezoekers Maikel Hottinga gekeerd.

In de voorlaatste minuut voor rust schoot Harmen Visser in kansrijke positie naast. Ruststand 0-1.

Na de rust eerst eenzelfde spelbeeld, maar daarna nam St.-Anna het initiatief over en vooral op de rechtervleugel was Nebras Almansary met zijn onnavolgbare dribbels een ware plaaggeest voor de achterhoede van DTD.

Na diverse corners voor de gastheren was het in de 66ste minuut raak. Een corner van Jorn de Jong werd door Geert Scheer ingekopt, 1-1. St.-Anna ging door en vier minuten later was het opnieuw raak, want nu verdween een kopbal van Erwin Riemersma in het doel, 2-1.

DTD stelde hier weinig tegenover en toen Harmen Visser een kwartier voor tijd na een solo de stand op 3-1 bracht was de strijd gestreden. Melvin Hempenius mocht nog een gele kaart in ontvangst nemen en zeven minuten voor tijd werd de beste speler bij St.-Anna, Nebras Almansary, vervangen door Gerlof Glazema.

Twee minuten later mocht Gideon Swanson nog even opdraven voor Melvin Hempenius. De overwinning kwam, gezien het spelbeeld van de tweede helft, terecht bij de ploeg die er het meeste recht op had. Ondanks de vijf gele kaarten was het een sportieve wedstrijd.