Update: aanvullende informatie over de VOG

23 februari 2019 12:45

In januari is er een artikel geplaatst over het Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Hierbij een update: heb je de VOG ontvangen, mail deze dan naar [email protected] of app een foto van de VOG naar DaniĆ«l: 06-30531884.

Voor de volledigheid plaatsen we hieronder het artikel nog een keer:

Naar aanleiding van verschillende incidenten omtrent ongepast gedrag van vrijwilligers bij enkele sportclubs richting (vooral jeugd)leden heeft het bestuur van de vv St.-Anna besloten om voor de inzet van bepaalde vrijwilligers bij de voetbalclub een minimale eis in te stellen om zodoende een veilige en prettige omgeving te creëren voor de leden.

Het bestuur heeft besloten om een ‘Verklaring Omtrent Gedrag’ (VOG) verplicht te stellen voor een bepaalde groep vrijwilligers (zie verderop). De VOG is een verklaring van goed gedrag en wordt door de gemeente, waar iemand is ingeschreven, uitgegeven.

De vv St.-Anna drijft op de inzet van vrijwilligers die een grote variëteit aan activiteiten organiseren en werkzaamheden verrichten voor de club. Het is niet de intentie van de vv St.-Anna om alle vrijwilligers een VOG te laten opvragen. Dit is ook niet nodig en niet realistisch gezien het aantal vrijwilligers en het verloop van de vrijwilligers.

Het bestuur acht het risico voor een aantal functies (kantinemedewerkers, onderhoud, commissieleden, secretariaat etc.) laag waardoor hier geen VOG-verplichting voor zal gelden.

Het bestuur is van mening dat vooral die functies waarbij direct en veelvuldig contact is tussen vrijwilliger en de (jeugd)leden in aanmerking komen. Hierbij wordt dan vooral gedacht aan trainers en leiders van de teams en bijvoorbeeld de begeleiders van specifieke jeugdactiviteiten/jeugdkampen. Deze hebben uiteraard de meeste interactie met de (jeugd)spelers en zijn vaak aanwezig bij de spelers in de kleedkamers en kunnen daardoor in meer gevoelige situaties terechtkomen. Bovendien vindt het bestuur dat men het goede voorbeeld moet geven en dat de individuele bestuursleden ook een VOG aan moeten vragen.

Het bestuur heeft daarom besloten om de volgende functies binnen de voetbalvereniging de verplichting op te leggen om een VOG aan te vragen:
- Leiders van alle teams (jeugd en volwassenen) van vv St.-Anna;
- Trainers van alle teams (jeugd en volwassenen) van vv St.-Anna;
- Verzorgers die betrokken zijn bij de selecties Heren 1 en 2 en Dames 1 en 2;
- Bestuursleden van vv St.-Anna;
- Leden activiteitencommissie;
- Vertrouwenspersoon vv St.-Anna.

De betreffende vrijwilligers zullen een mail ontvangen waarin wordt verzocht om een VOG aan te vragen. Het opvragen van deze verklaring is kosteloos.

Namens het bestuur van vv St.-Annaparochie,

Ronald Riemersma