St.-Anna VR1 wint ook uit van Helpman VR1

4 februari 2013 12:15

Na een lange winterstop mocht er zaterdag 2 februari weer gevoetbald worden. Door de weersomstandigheden was er nog maar weinig getraind, dus er was allerminst sprake van een optimale voorbereiding.

Uit de laatste twee wedstrijden vóór de winterstop (november ’12) behaalde St.-Anna de volle zes punten en natuurlijk wilde men deze trend doorzetten tegen Helpman VR1. In de tweede competitiewedstrijd van het seizoen werd er thuis met 2 – 0 van dit team gewonnen, dus het halen van wederom drie punten was mogelijk. Op ‘vreemd’ grondgebied wist St.-Anna dit seizoen echter nog maar één keer te winnen (0 – 7 bij Opende VR1).

Om 14.30 uur werd er op het prima kunstgrasveld afgetrapt. Trainers Sikko de Haan en Duco Westerhof begonnen met de volgende opstelling: Daisy Rusch in de goal; Ilse Lijzenga, Lisette Wagenaar, Miranda Blauw en Natasja Braaksma achterin; Gérieke de Groot, Femke Keizer en Esther Wagenaar op het middenveld; Benthe de Jong, Jildou van Dijk en Nina de Haan voorin. Wissels waren Monet de Jong en Miranda Scheffer.

Met de harde wind in de rug was St.-Anna meteen vanaf de aftrap gevaarlijk. Met een diepe bal stuurde Lisette Jildou weg, maar een verdediger kon (met de hand?) redding brengen. In de derde minuut kwam St.-Anna wel op voorsprong door een doelpunt van Benthe, na een mooie actie en voorzet van Nina vanaf links.
Na deze snelle voorsprong verzuimde St.-Anna door te drukken. Er werd te vaak balverlies geleden en soms leek het alsof de ‘winterslaap-modus’ nog aan stond. Dit zou natuurlijk goed kunnen komen door een gebrek aan wedstrijd- en trainingsritme, dus alle reden om aan te nemen dat dit de komende weken weer verbetert. Helpman werd eigenlijk de gehele eerste helft niet gevaarlijk. St.-Anna kreeg nog wel enkele mogelijkheden om de score uit te bouwen. In de 38e minuut kon Gérieke na een pass van Benthe alleen op de keeper af komen, maar haar schot belandde in de handen van de keeper. De ruststand was derhalve 0 – 1.

In de tweede helft ging St.-Anna in eerste instantie door met het onrustige spel. Het hielp Helpman weer terug in het zadel, helemaal toen tien minuten na rust een niet nader te noemen Stannebuurster (;)) met een eigen doelpunt de 1 – 1 aantekende. Ook na deze gelijkmaker bleef St.-Anna de meeste aanspraak maken op een overwinning. Helpman kon, op wat speldenprikjes na, St.-Anna geen pijn doen.

In de 70e minuut werd Miranda Scheffer ingebracht voor Femke. Zo ongeveer haar eerste balcontact was een mooi steekpassje op Gérieke, die vanaf de rand van het strafschopgebied de bal prima binnenschoot. In de 75e minuut verving Monet de Jong Natasja. De laatste fase van de wedstrijd ging St.-Anna iets beter voetballen. De bevrijdende 1 – 3 wilde echter maar niet vallen (onder andere Gérieke en Nina kregen kansen), zodat het onnodig spannend bleef. De blijdschap was groot toen de scheidsrechter het laatste fluitsignaal deed klinken. Geheel verdiend pakte St.-Anna de drie punten. Een goed begin van de tweede competitiehelft!

Zaterdag 9 februari staat om 14.30 uur de thuiswedstrijd tegen Hunsingo VR1 op het programma.

FK