St.-Anna tegen Jubbega in blessuretijd langszij

24 maart 2019 14:00

Hoewel de thuiswedstrijd tegen Jubbega maar een punt opleverde, voelde het gelijkspel toch als een overwinning. Waarom? Omdat de gelijkmaker ver in blessuretijd viel. En was het behaalde punt terecht? Jazeker.

De wedstrijd tegen Jubbega vond op zaterdagavond op sportpark ‘De Waaie’ plaats. De laatste wedstrijden heeft St.-Anna voortdurend onnodig puntverlies geleden. Tegen Oerterp bijvoorbeeld had er gewonnen moeten worden en tegen Helpman was een punt terecht geweest, maar door onoplettendheid bij vooral vrije trappen tegen resulteerde meestentijds in tegendoelpunten en daaropvolgende nederlagen.

Voortdurend bij de les zijn, zal trainer Duco Mulder voorafgaand aan de wedstrijd er vast bij de spelers ingepeperd hebben. De wedstrijd begon trouwens flitsend, want er was nog maar nauwelijks afgetrapt of Pieter Jan Plat kreeg een dot van een kans, maar zijn inzet werd net voor de doellijn gepareerd. De thuisclub creëerde meer kansen, maar geen van allen kreeg het predicaat doelpunt opgespeld.

Dat gold ook voor Jubbega. Zij kregen misschien wel meer kansen dan de thuisclub, maar ook de gasten konden geen doelpunt maken in de eerste helft. Maar ondanks dat er geen doelpunt viel, was de amusementswaarde voor het talrijk opgekomen publiek hoog. Het spel golfde heen en weer met een licht veldoverwicht voor Jubbega.

Wie zich echter het meest onderscheidde was de grensrechter van Jubbega die een dubieuze rol vervulde in zijn vlaggedrag. Trouwens, we hoeven er niet omheen te draaien: hiermee wordt partijdig vlaggen bedoeld. Zou zo’n man dan geen schuldgevoel hebben? Enfin, in de tweede helft loste de uitstekend leidende scheidsrechter Beijert dit goed op door voortdurend zelf op één lijn te gaan staan, zoals dat dan heet, zodat hij de ‘hulp’ van de assistent-scheidsrechter niet langer nodig had.

Zoals gezegd werd er in de eerste helft niet gescoord. In de tweede helft wel, maar er heerste wel schaarste: ieder één. Jubbega mocht in de 57ste minuut het bal openen. Een vrije trap werd in eerste instantie gepareerd, maar de rebound werd vervolgens simpel ingetikt.

St.-Anna ging verwoed op jacht naar minstens de gelijkmaker en mogelijk de winst. Er was immers nog vrij lang te spelen. Naarmate de tweede helft vorderde begon echter de tijd te dringen. Kansen te over, maar een doelpunt maken: ho maar.

Bovendien moest St.-Anna ervoor waken dat Jubbega niet een tweede doelpunt fabriceerde. Die angel werd er halverwege de tweede helft trouwens uitgehaald, nadat een Jubbegaaster rood kreeg wegens natrappen. Hierdoor nam St.-Anna het heft nog steviger in handen.

Zo’n tien minuten voor tijd viel er een tweede rode kaart na een charge op een St.-Annabuurtster. Dan moet het tegen negen spelers toch wel mogelijk zijn om te scoren? Jawel, maar daarop moest het publiek lang wachten, want pas ver in blessuretijd schoot Geert Scheer de bal de bal in het doelgebied keihard in de touwen. En daar bleef het bij.

Tsja, eigenlijk schiet St.-Anna niets op met een punt, maar aan de andere kant moet men ook niet ondankbaarheid tonen, want een punt halen was toch maar mooi meegenomen als je het moment van het doelpunt in ogenschouw neemt. Het spel laat in ieder geval zien dat er veel meer inzit en dat de punten vast wel komen. Dat kan bijvoorbeeld tegen naaste concurrent Olyphia. Deze club komt zondag 31 maart a.s. naar ‘De Waaie’.