St.-Anna wint nipt maar verdiend van Oerterp

8 april 2019 16:15

St.-Anna zit nog altijd in de gevarenzone. De directe degradatie lijkt afgewend na de overwinning van vorige week. Maar blijf je derde van onderen dan moet je nacompetitie spelen tegen degradatie. Een overwinning afgelopen zondag was zeer gewenst, want dan kom je weer wat dichter bij de middenmoot.

Tekst: P.J. Keizer

St.-Anna leek vertrouwen te zijn opgedaan door de overwinning tegen Olyphia vorige week, want men speelde een veel betere eerste helft dan vorige week. In de tweede minuut dan wel de eerste corner voor Oerterp, maar hierna had St.-Anna toch een paar leuke aanvallen. Als je de bal steeds en op tijd naar de juiste kleur speelt, krijg je vanzelf kansen. Zo ook in de negende minuut: Pieter Jan Plat kon toen een voorzet nog net binnen de lijnen houden mett het hoofd op Jan Dirk Faber. Zijn terugspeelbal op Jorn de Jong betekende met een droog maar hard schot onder de lat 1-0.

Niet dat St.-Anna een groot overwicht had, maar de verdediging van St.-Anna stond goed en men wist steeds op tijd een aanval van Oerterp onschadelijk te maken. Na een corner van Oerterp was het in de vijftiende minuut wederom Jorn de Jong die hard inschoot, maar de keeper van Oerterp kon het schot nog net overtikken.

Hierna een periode dat er weinig bijzonders gebeurde of het moest zijn dat in de 24ste minuut Harmen Visser een bal voorlangs schoot. Pas in de 31ste minuut weer een redding van de keeper van Oerterp en pal hierna nog een kopbal van Pieter Jan Plat in kansrijke positie naast het doel. St.-Anna bleef wel de gevaarlijkste ploeg en gezien de kansen had het met de rust ook wel 2-0 kunnen staan. Een aantal corners leverde niets op. Ruststand dus 1-0.   In de tweede helft hinkte St.-Anna wat op twee gedachten, volgens mij. Achter dichthouden en wat meer op de counter. Hierdoor kwam Oerterp wat meer aan aanvallen toe. Toch was het Korné Bosch die in de 47ste minuut overschoot.

Vijf minuten later een vreemde gewaarwording voor het publiek toen er drie grote vogels van west naar oost over het veld vlogen. Eerst dachten we van drie zwanen, maar toen ze dichterbij kwamen, leken het wel drie ooievaars, maar ik denk dat het drie kraanvogels waren. Een heel mooi gezicht.

Nadat Geert Scheer in de 62ste minuut vanaf links de bal overschoot, verslapte St.-Anna wat en was Oerterp even de bovenliggende partij. Soms met moeite, maar St.-Anna hield het achter dicht. In de 76ste minuut weer een echte kans voor St.-Anna toen Jorn de Jong overschoot.

Een periode waarin St.-Anna uit een paar goede counters wat meer had moeten halen, maar blijkbaar vloeiden de krachten wat weg. De beste man bij St.-Anna, Sietse Jorrit Jorritsma, kreeg in de 80ste minuut terecht de eerste gele kaart van de wedstrijd. Die gele kaart zou Harmen Visser ook oplopen in de 89ste minuut toen hij bij een wissel niet snel genoeg, volgens de scheids, het veld verliet. Maar 1-0 blijft een penibele stand, want één kans en doelpunt kan je op het einde de overwinning kosten. Die viel ook nog bijna in de 92ste minuut. Het schot van Oerterp net onder de lat kon door doelman Jort Kuiphof gelukkig over getikt worden.

Zo bleef het na zes minuten blessuretijd 1-0 voor St.-Anna. Met deze overwinning komt St.-Anna op één punt van nummer vier van onderen die ook nog drie wedstrijden meer gespeeld heeft. Wisselspelers die nog in het veld kwamen waren nieuweling Marc Bakker, Gideon Swanson en Roar van Dellen.

Volgende week met z’n allen naar DTD.