St.-Anna wint met 4-2 van LSC 1890

20 mei 2019 11:00

Door te winnen van LSC 1890 is er voor St.-Anna nog kans op rechtstreekse handhaving, maar de laatste competitiewedstrijd zal cruciaal zijn. Daarover verderop in het verslag meer. Eerst richten we ons op de wedstrijd tegen LSC 1890.

In tegenstelling tot de voorgaande wedstrijd begon de thuisclub fel en vol bezieling. Zo willen we St.-Anna zien. Bovendien was Harmen Visser teruggekeerd van een blessure en zijn aanwezigheid was zeer zeker zichtbaar.

Dezelfde Harmen stond ook aan de basis van het eerste doelpunt van St.-Anna dat al in de 5de minuut viel. Harmen jaagde een LSC-verdediger op die de bal onder deze druk wilde terugspelen op zijn doelman, maar deze terugspeelbal was niet goed, zodat Timo Bijma er als de kippen bij was om de score te openen.

Hierna raasde St.-Anna nog even door, in positieve zin wel te verstaan, maar gaandeweg de wedstrijd kreeg de club uit Sneek meer grip op de wedstrijd. Beide teams kregen zeker kansen, maar die van LSC waren vetter dan die van St.-Anna.

Maar het was de thuisclub die de score uitbreidde. Een voorzet van Timo belandde bij de inkomende Jan Dirk Faber die de bal fantastisch en keihard in het doel schoot: 2-0. Een prachtige stand voor St.-Anna en zaak was om dit te consolideren.

Dat gelukte in de eerste helft, maar St.-Anna moest wel toestaan dat LSC kansen kreeg. Een strafschop bijvoorbeeld. Er scheen geduwd te zijn door een St.-Anna-verdediger in het strafschopgebied, volgens arbiter Boorsma waardoor de bal op de stip belandde. De strafschop werd echter over geschoten, zodat het 2-0 bleef hetgeen ook de ruststand was.

De tweede helft was overduidelijk voor de Sneekers. Het was soms met kunst en vliegwerk dat St.-Anna een tegentreffer wist te voorkomen, maar in de 60ste minuut kwam de verdiende aansluittreffer: 2-1.

LSC zette nog maar eens aan en eigenlijk was het wachten op de gelijkmaker, hoewel St.-Anna tussendoor ook nog kansen kreeg. Het wachten voor de gasten werd beloond, want in de 70ste minuut werd de gelijkmaker een feit.

Met deze tussenstand was St.-Anna veroordeeld tot het spelen van nacompetitie voor klassebehoud. Zaak dus voor St.-Anna om zich op te richten en op zoek te gaan naar de winst. En dat deed men. Het was Harmen Visser die in de 80ste minuut rond het zestienmetergebied de bal droog in het doel deponeerde.

En zes minuten later werd de wedstrijd beslist, nadat Gerlof Glazema goed doorliep waardoor de verdediging een fout maakte en Gerlof profiteerde daarvan en scoorde de 4-2. Met nog een paar minuten te spelen was de winst wel een feit. Eindstand: 4-2.

En hoe nu verder? Welnu, eigenlijk is het vrij simpel, laten we die versie maar aanhouden. St.-Anna moet zondag 26 mei a.s. in en van Peize winnen, terwijl concurrent Lewenborg niet bij ASVB mag winnen. Dan is directe handhaving een feit. Peize probeert echter directe degradatie te voorkomen, zodat deze club ook nog een groot belang heeft om de wedstrijd te winnen. Aankomende zondag wordt alles duidelijk.