‘De week’ onder Klien Sjiet (10)

8 oktober 2013 18:00

Box-to-box (10)

In deze rubriek wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 40.

Pain and love – T. Rex (1972)

Valentijn
Ik lees op de site een prachtig, maar tegelijkertijd ontroerend stukje van de klas- en teamgenoten van Valentijn Post die ernstig ziek is. Zij hebben sponsoren gezocht voor de kilometerloop in Heerenveen en gelukkig ook veel gevonden. Op 15 september jl. lopen zij een kilometer en halen daarmee € 3000 op voor Kika. Geweldig! En Valentijn is er zelf ook bij in Heerenveen. De kinderen eindigen het stukje met: “We hopen dat hij snel weer helemaal beter is en dat we misschien volgend jaar wel samen met hem mee kunnen lopen in de Run for Kika."

Cabaret
En dan is het een hele overgang naar het andere, en luchtiger, onderwerp. Zoals ik in een eerdere column al aangaf, is het nu even rustig op voetbalgebied. Daarom richt ik mijn vizier op andere voetbalactiviteiten: bijvoorbeeld het schrijven van de tekst voor het optreden van de cabaretgroep ‘de klaine Bildtse Kemedy’ op de nieuwjaarsreceptie van 1 januari 2014. Het hele jaar door schrijf ik opmerkelijke gebeurtenissen op die zich bij onze club voordoen en natuurlijk teken ik alle anekdotes en grappige uitspraken op van het jaar 2013. Op dit moment ben ik aan het schrijven. Ook de overige leden van de cabaretgroep hebben de eerste mail alweer gehad. Ieder jaar is het moeilijk om repetities in te plannen voor de laatste twee weken van december vanwege de feestdagen. Mina Dijkstra stelt daarom voor om nu alvast de repetitieavonden vast te leggen, zodat iedere KBK-er om deze data heen kan plannen. Deze mail stuur ik maandagavond en iedereen reageert vlot terug. Dit komt wel goed.

Bedrijvigheid
Sinds zo’n zes weken ben ik op zaterdagochtend weer eens in ‘De Waaie’ te vinden. Wat is daar een bedrijvigheid. Ongelooflijk. Het is er smoordruk. Om 9.00 uur zijn er vier wedstrijden en om 10.00 uur nog eens drie. Achter de bar hebben Wietse en Froukje Fopma het er bar maar druk mee.

Foto
Gosse Koopmans begint deze ochtend aan een immense klus. Voor de website zet hij alle teams op de foto. En dat zijn er haast dertig teams. De komende weken is hij hier nog wel zoet mee. Maar de foto’s die hij op deze zaterdag maakt, komen snel op onze site te staan of staan er misschien al op als deze column op de site komt.

Hoofdveld
Momenteel is de frijdegoffendploeg bezig om het toegangspad naar het hoofdveld te verbeteren. Er wordt een put verplaatst en het tegelpad wordt breder gemaakt. Verder zijn de ruimtes voor de dug-outs opgehoogd. Het komt er straks zeer netjes uit te zien. En de reclameborden geven het hoofdveld extra cachet. Er zijn de afgelopen weken veel nieuwe borden bijgekomen. Dit is het resultaat van het goede wervingswerk van de sponsorcommissie. Johannes van der Woude weet mij het juiste aantal reclameborden te geven: 81 stuks. “Maar”, zegt Johannes, “ik loof dat d’r nag drie onderweegs binne.” Daarnaast hangen er ook twee doeken van sponsoren in één van de ballenvangers.

Scheidsrechters
Het is fijn toeven in ‘De Waaie’. Bovendien is het heerlijk weer. De enige domper is dat er om negen uur twee ingeplande scheidsrechters niet komen opdagen. Het is ontzettend jammer dat zoiets nog regelmatig voorkomt. Siep Koopmans heeft ontvangstcomité en hij weet de leemte gelukkig weer in te vullen, zodat de wedstrijden gewoon doorgang vinden.

Rentree
Dit seizoen maken een drietal spelers een rentree. Peter Kampen speelt al weer mee vanaf de eerste wedstrijd van het vierde elftal; hij is er twee seizoenen tussenuit geweest. Petra van der Vlis en Tea Kingma maken, als ik het goed heb, zaterdag hun comeback. Niet bij Vrouwen 1, maar bij Vrouwen 2. Zij zijn er een seizoen uitgeweest. Blijkbaar hebben zij het actief voetballen gemist. Dat kan niet anders.

Enkelbreuk
Minder goed nieuws komt er uit Leeuwarden. Daar moet het vierde zondag spelen tegen Frisia. Na een kwartier spelen wordt de wedstrijd gestaakt, nadat Raymond Broersma zijn enkel breekt. Hij komt niet goed neer met zijn voet, heb ik mij laten vertellen, waarna de spelers, die bij hem in de buurt staan, het gewricht horen knappen. Met de ambulance gaat Raymond naar het ziekenhuis alwaar hij wordt geopereerd. Vanaf deze plaats wensen wij Raymond een zeer voorspoedig herstel toe.

Geboren
Afgaande op het vorige bericht zouden we bijna eindigen in mineur. Totdat ik op zondagavond een berichtje op mijn mobiele telefoon ontvang. Trynke Meijer en Niels Wijngaarden hebben een zoon gekregen: Edwer. Vanaf deze plaats feliciteren wij Niels, Trynke en Alrik met hun zoon en broertje.

Tot de volgende week.