Dropskot (2)

15 september 2019 12:30

Paul Feenstra vertelt in zijn column over zijn belevenissen op sportpark ‘De Waaie’, maar ook daarbuiten.

Skythak
Iemand vroeg zaterdag om een pleister in de kantine en waarom weet ik niet, maar ik had het ineens over skythakken. Prachtig woord natuurlijk en je weet gelijk waar je het over hebt. Alleen, je hoort nooit meer: "Ik hew skythakken." Dat betekent natuurlijk dat voetbalschoenen tegenwoordig van veel beter materiaal is gemaakt dan pakweg één generatie geleden. Eigenlijk best wel jammer, want zo verdwijnt het woord skythak ook. Trouwens wij hadden ‘vroeger’ verplicht ‘Zondagse kleren’ aan met ‘Zondagse schoenen.’ En die verrekte Zondagse schoenen leverde ook steevast skythakken op. En de héééle dag de kleren schoonhouden en de héééle dag de Zondagse schoenen aan. Wat een hel was het als het Zondag was. Maar wel een mooi woord: skythakken.

Reviews
Weer zo'n woord dat je absoluut niet in het Nederlands kunt vertalen. En daarom mag je tegenwoordig een review geven als je iets wilt beoordelen. Zo ook als je de website van een willekeurige voetbalclub opzoekt en je graag een oordeel over de club wilt geven. Zo zegt ene ‘Dar’ dat wij best wel een aardige accommodatie hebben en geven ene Ronald R. en Mats van Loon maar liefst vijf sterren voor onze club. Ik zeg, het maximaal haalbare, hè! Daarentegen vinden ene Yasmina en Hotze Buwalda het hier maar niks en geven ons maar één ster. Zeg maar, het allerallerallerlaatste wat je kunt krijgen. Jammer. Gelukkig kunnen wij concluderen dat wij met 3.5 ster een ruime voldoende scoren. Toch is er nog wel wat van te zeggen, omdat en CVO en St.-Jacob en Ouwe-Syl met 4.3 ster, maar liefst 0.8 punt boven ons staan. En let wel Jan de Groot: Minnertsga heeft 4.2 ster! Wie kan ons in hemelsnaam redden van die review flauwekul.

Snypsnaartsy
Proberen wij de wereldse problemen zaterdagmiddag even op te lossen aan de bar in de kantine, zet de dienstdoende DJ zomaar een ‘soulplaat’ op. “Belachelijk. Stomme mezyk. Hew ik niks met!” Ja, je hoort het Jan de Groot zo zeggen. Waarop Paulus Akkerman op een Paulus Akkermanachtige manier reageert: "Snap, snap ik helendal niks fan, Jan, dou bist sels ommers ok 'n halve soal."