Klien Sjiet (209): Week van de Scheidsrechter, rookverbod, opgesloten en partijdig?

7 oktober 2019 17:15

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 40.

Rookverbod
Per 1 oktober jl. mag er tot 13.00 uur niet meer op sportpark ‘De Waaie’ gerookt worden. Er is vorige week een aantal bordjes opgehangen waarop dit vermeld staat.

Teamfoto’s
Ineke Riemersma zet alle teamfoto’s op de website, maar knipt bovendien uit de teamfoto’s ook alle hoofden van de spelers/speelsters om die onder de teamfoto te plaatsen. Dit noem je monnikenwerk, maar Ineke werkt hard en krijgt het allemaal voor elkaar. Klasse! Bedankt, Ineke!

Icoon
Vrijdagavond word ik geconfronteerd met het feit dat alles vergankelijk is. Dat de tijd doortikt, is wel helder, maar ook de club verandert natuurlijk. De jongere garde neemt het van de oudere over. Dat is ook een logisch proces. Vrijdagavond blijkt dit als de naam van Jelle Posthumus valt. Het blijkt dat van de huidige generatie vrijwilligers niet iedereen weet wie Jelle is, terwijl Jelle een clubicoon is, want hij bezit een indrukwekkende lijst wat betreft vrijwilligerswerk voor de voetbalclub. En tal van onderscheidingen bovendien. Als hij die op zijn borst zou spelden, dan liep Jelle voorover. Maar nogmaals: zo is het leven. Over pakweg twintig jaar geldt dat vast ook voor mij. Jan de Groot… Jan de Groot… Was hij niet gymnastiekleraar op de Mavo…?

Opgesloten
Het leek erop dat Schelte Lep die twintig jaar niet zou halen. Verhongerd en omgekomen van de dorst. Ben Roersma haalt zaterdagochtend namelijk een poets met Schelte uit door de deur van de reproruimte in de kantine op slot te doen waardoor Schelte opgesloten zit in die kamer. Het valt de voorbijlopende Jelle Posthumus (daar is hij weer) op dat er nog een sleutel uit (of is het nu in?) de deur steekt. Als Jelle de deur opendoet, staat Schelte achter de deur. Natuurlijk wordt ook deze nobele daad aan Jelle’s palmares toegevoegd. In april zal hij wel met een smoesje naar het gemeentehuis gelokt worden…

Week van de Scheidsrechter
Natuurlijk volgt er een bevrijdingsfeest. Oranjekoek is er al. Sandra Wadman heeft dit geregeld naar aanleiding van het ‘Weekend van de scheidsrechter’. Dit staat ook op ieder stukje oranjekoek vermeld. Voor iedere scheidsrechter is er die zaterdag een stukje. Ook Jelke de Jager pakt stiekem een stukje, maar hij is helemaal geen scheidsrechter. Dit heb ik ‘geklikt’ aan Sandra en die gaat dit bespreken met Anneke, Jelke’s vrouw. Ik had hem eerst nog gewaarschuwd: “Ik gaan ’t sêgen.” Maar tevergeefs.

Lekke bal
Maar is het dan alleen maar vrolijkheid en jolijt op zaterdag? Nee. Germ Bouma komt bij mij met een verschrompelde bal. Dat is de bal van de ‘Pupil van de Week’. Die heb ik donderdagochtend nog opgepompt en nu is hij nagenoeg leeg. Leeg = lek. Stop de tijd. Geen joker. Deze bal kan weg. Ik neem een nieuwe bal, zodat de beide broertjes zondag ieder een bal ontvangen na afloop van de wedstrijd van het eerste.

Behoefte
Welke hond bemest nu een kunstgrasveld? Hoe dan ook: zaterdagochtend moet Rudy Fopma eerst hondenstront van het hoofdveld afhalen alvorens er gevoetbald kan worden. Wie laat zijn hond daar dan ook zijn behoefte doen? Enfin, ik schud maar weer eens met mijn hoofd.

Wel of niet partijdig?
Zondag wint St-Anna met 8-1 van Geel Wit. Naar aanleiding van het wedstrijdverslag van Geel Wit voel ik me geroepen om daarop te reageren en dan met name op de uitlatingen van Geel Wit-trainer Febo Roosenburg. Hij zegt onder andere dit: “Drie van de acht doelpunten waren weliswaar buitenspel, maar de overwinning van Sint Annaparochie was volkomen verdiend.” Datgene wat Febo zegt over buitenspel is bezijden de waarheid. Hij vergeet er namelijk bij te zeggen dat zijn grensrechter wel heel veel deed om warm te blijven; hij bleef de vlag maar omhoogsteken ten teken van vermeend buitenspel. Ook toen het al 6-1 was. Meestentijds was het echter geen buitenspel. De goed leidende scheidsrechter Dijkstra had hem al snel door en negeerde hem nagenoeg de gehele wedstrijd. Dat zegt genoeg. Het zorgde echter wel voor irritatie bij de spelers, technische staf en supporters van de thuisclub. Volgende week zaterdag 12 oktober a.s. vindt de sportquiz plaats in de kantine. Om alvast in de stemming te komen hierbij een quizvraag: waarom stak de grensrechter van Geel Wit voortdurend de vlag omhoog?
A. Hij was niet op de hoogte van alle buitenspelregels, maar was zeker niet partijdig.
B. Hij was wel partijdig.
C. Hij had steeds jeuk op zijn rug waardoor hij met een beweging probeerde om met de stok zijn rug te krabben waardoor het leek alsof hij de vlag omhoogstak.

Het goede antwoord: ik neig naar C., maar het is toch A., denk ik.

Tot de volgende week.