Klien Sjiet (222): Arnold is back, Zuid-Koreaans, zuil, record en Cinderella Rockefella

27 januari 2020 7:00

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 4.

Lever
Voor mij staan de eerste weken van het jaar staan in het teken om mijn lever te beteren. Na al die feesten en partijen (wat is trouwens het verschil tussen beiden?) lijkt het mij verstandig om even rustig aan te doen. Nee, ik doe niet mee aan ‘Ik pas’. Om eerlijk te zijn: er is ook geen aanleiding, of beter: verleiding, om mij aan de volle fusten in de kantine te laven, omdat die simpelweg niet open is. Ik heb derhalve makkelijk praten.

Tazelaar
Nauwgezette volgers van mijn column kennen mijn grote interesse voor verzetshelden uit de Tweede Wereldoorlog. Het doet mij daarom ontzettend deugd dat er in de Leeuwarder Courant van maandag een groot artikel staat over verzetsheld Peter Tazelaar. Hij is de échte Soldaat van Oranje, zo staat er met chocoladeletters te lezen. Iets wat ik allang wist, want ik heb zowel de biografie van Tazelaar als van Erik Hazelhoff Roelfzema (volgens velen de Soldaat van Oranje) gelezen en toen bleek dit overduidelijk. Dus beste mensen, het plot van de musical is bezijden de waarheid.

Het bestuur verrast mij aangenaam met het aantrekken van Arnold Haanstra als nieuwe trainer van het eerste. Eerlijk gezegd spookte het onlangs wel even in mijn hoofd rond, maar toch had ik het nu niet verwacht. Maar ik ben wel uiterst content met de terugkeer van Arnold. Een hele goede trainer en bovenal een zeer aimabel mens.

Over de bal
Op Twitter zie ik iets voorbijkomen van ‘Over de bal.’ Daar staat bij: ‘Voor en door amateurvoetballend Nederland’. Men brengt visites aan alle voetbalaccommodaties, valt er op het twitteraccount te lezen. Onlangs werden wij bezocht en men schrijft onder andere dit: “En hoe toepasselijk: op sportpark De Waaie waait het ook nog eens flink vandaag.” Blijkbaar is de scribent geen trouwe volger van mijn column, want nog niet zolang geleden heb ik uitgelegd wat De Waaie daadwerkelijk betekent. En zeg nu zelf: je noemt je sportpark toch niet naar de wind? Maar er volgt een correctie, want iemand met het Twitteraccount ‘SC Leovierdia’ legt het als volgt uit: “De Waaie is dialect voor de weide.” Keurig. Die persoon, ik vermoed dat dit Stephan de Jager is, leest waarschijnlijk wel mijn column. Maandagavond verschijnt dan weer een reactie van ‘Over de bal’ en die luidt: “Het was ook een grapje”. Welnu, als zoiets humor is, dan is dat één van de laagste soort. Van het niveau… Hoe heet die knakker ook weer… Aspirino of zoiets. Wat zeg je? Jandino Asperaat? Ja, die.
Maar ‘Over de bal’ is wel heel positief over ons sportpark. Men besluit bijvoorbeeld met het volgende: “De moderne accommodatie heeft zelfs een prachtig dakterras. Plusje voor St.-Anna.” Dat maakt alles weer goed.

Veerkracht
Ik kan relativeren als de beste, al zeg ik het zelf. Na de uitschakeling van PSV donderdag in de beker tegen NAC pas ik meteen de doelstelling aan: Wij (= PSV) gingen voor het kampioenschap, de beker en Europa. Nu gaan we voor het linkerrijtje.

Eastermar
Wèèr zegt Eastermar 3 af, zodat wederom een thuiswedstrijd van St.-Anna 3 op vrijdagavond niet doorgaat. Wellicht heeft Eastermar voor de eerstvolgende thuiswedstrijd voldoende spelers. Sterker nog: ik verwacht dat de reservebank daar vol zal zitten met spelers. En wij, als St.-Anna, maar trouw wèl de uitwedstrijden afwerken…

Cinderella Rockefella
Vrijdagavond is het fijn toeven in de kantine. Op een gegeven moment schalt ‘You’re the one that I want’ door de boxen. Paulus Akkerman merkt op dat deze plaat op de eerste plaats stond toen hij werd geboren. Iedereen wordt subiet nieuwsgierig naar welk nummer bij hun geboorte op één stond. Paulus zoekt de geboortedata van de aanwezigen op. Omwille van de ruimte (de column mag nu ook weer niet te lang worden) kunnen wij helaas niet alle geboorteplaten van iedere aanwezige noemen, maar Marten Dijkstra treft het maar met ‘Dedicated follower of fashion’ van The Kinks, maar Simone Brouwer treft het minder, althans naar mijn mening. En zelf is ze ook niet zo enthousiast: ‘Cinderella Rockefella’ van Esther and Abi Ofarim. Zoek die plaat maar eens op en oordeel zelf.

KBK
De leden van ‘de klaine Bildtse Kemedy’ en partners zijn van plan om op zaterdagavond het optreden van afgelopen Nieuwjaarsdag terug te kijken waarna een gezellige nazit volgt. Welnu, de nazit komt er, een geweldige nazit zelfs, maar de opname van het optreden geeft wel beeld, maar wij krijgen er maar geen behoorlijk geluid bij. Dus dat ‘agendapunt’ wordt helaas geschrapt.

Sponsorzuil
Met ingang van de tweede seizoenshelft staat er voorafgaand aan de thuiswedstrijden van het eerste elftal een sponsorzuil voor de presentatie van de wedstrijdbal. Deze zuil is gesponsord door Brouwer Bouw en Roersma Schilders en staat zondag voor het eerst tijdens de warming-up aan de rand van het veld op een prominente plek om de balsponsor extra te benadrukken.

Zuid-Koreaanse toestanden
Hebben veel spelers van het eerste van Oosterlittens misschien hun roots in Zuid-Korea liggen of zo? In het programmaboekje staat de selectie van Oosterlittens waarbij het opvalt dat veel spelers met twee voornamen dienen te worden aangesproken. Trouwens, kennen jullie Bum Kun Cha en Jung Moo Huh nog? Huh? Wie? Die!

Record
Het eerste wint met maar liefst 10-0 van Oosterlittens. Dat is de hoogste score in een thuiswedstrijd op KNVB-niveau. Op het prille begin na is het nooit een wedstrijd geweest en is er wel een heel groot niveauverschil. Opmerkelijk is dat bepaalde spelers tweemaal scoren: Erwin Riemersma, Pieter Jan Plat en Jurre Brouwer. Danny Kampstra scoort er drie. Om het tiental volledig te maken: Timo Bijma opent de score.

Tot de volgende week.