Klien Sjiet (223): Kluisjes, tenue, JO11-1, kunstlicht en Pieter Jan scoort de 150ste

2 februari 2020 16:15

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Nieuwsfeiten bijvoorbeeld en activiteiten die zich bij onze club voordoen. Deze week week 5.

Nagalm
“Hoefeul het jim eerste speuld?”, vraag ik maandag op het werk zodra ik mijn collega uit Oosterlittens tref. St.-Anna won namelijk die wedstrijd met 10-0. En ja, hoor, zoals gewoonlijk het bekende excuus: “Wij misten veel spelers.” Natuurlijk, zou ik ook zeggen. Dezelfde maandag wandel ik tijdens de lunch een stukje. Ik kom onderweg een andere collega tegen en die begint meteen over de wedstrijd tegen Oosterlittens. “Ja, 10-0”, bevestig ik. Op dat moment loopt Ronald Riemersma toevallig langs en die zegt: “Ja, Jan, 10-0.”

Punten
Ben ik nu zo slim of is de LC en de informant zo dom? Of de regels moeten ondertussen gewijzigd zijn zonder dat ik het weet. In de krant staat dat iemand zich voordoet als vertegenwoordiger van het Vlielander VSV en anoniem regelmatig met de tegenstander van het weekend belt met de mededeling dat de thuiswedstrijd afgelast is. Dit is echter bezijden de waarheid. Waarschijnlijk in de hoop dat de tegenstander niet komt en VSV daardoor de eerste drie punten ooit kan bijschrijven. Tenminste, dat is de achterliggende gedachte volgens het artikel. Maar volgens mij is die regel er nooit geweest. In het algemeen is het zo dat als een tegenstander niet komt opdagen, het desbetreffende team een boete krijgt en veelal punten in mindering krijgt. Maar het is niet zo dat het andere team dan drie punten bijgeschreven krijgt.

Kluisjes
Als ik vrijdagavond de kantine betreed, valt het mij meteen op: er is een aantal kluisjes geplaatst. Meteen denk ik van: “Logisch. En ’n goed plak d’r foor.” Hierin kunnen kostbare spullen geplaatst worden om vervolgens het deurtje op slot te doen. Hè he, logisch, want anders zou het ook geen nut hebben… Over de kleur roze ben ik minder enthousiast. Maar er heerst bij mij een sterk voorgevoel dat daaraan binnenkort wel iets gedaan zal worden. Folie met daarop de kleuren zwart-wit wellicht?

Eindelijk thuis
Een thuiswedstrijd van St.-Anna 3 gaat eindelijk weer eens door. Dit betekent dat men dus die vrijdagavond niet tegen Eastermar 3 speelt. Jongen, moet dat team nu alweer een schop krijgen? Ja, ik kon het niet laten.

Televisie
De televisie in de hal van de kantine doet eindelijk het werk waarvoor het bedoeld is: kaderleden kunnen daar nu op kijken op welk veld hun team speelt en waar men zich dient om te kleden.

Compleet tenue vergeten
De leidster van Balk MO15-2 komt met duidelijk zichtbare ingehouden paniek de bestuurskamer binnen. Zij zijn het complete tenue (shirts, broekjes en kousen) vergeten. Of wij misschien een oplossing hebben. Natuurlijk, wij denken in St.-Anna immers altijd in oplossingen. Het rode uittenue van Vrouwen 1 brengt soelaas en daardoor is dit probleem ook opgelost.

JO11-1 in de hoofdklasse
JO11-1 speelt na de winterstop in de hoofdklasse. Daarin treft men gerenommeerde clubs met een grote en talentvolle jeugdafdeling. Denk hierbij aan Blauw Wit JO11-1, Drachtster Boys JO11-1, LAC Frisia JO11-1 en Zeerobben JO11-1. Zaterdag speelt men uit tegen Zeerobben en deze wedstrijd wordt met 4-5 gewonnen. Klasse!

Kunstlicht
In de rust van de wedstrijd van Vrouwen 1 gaat de verlichting op het hoofdveld aan, terwijl het buiten nog volop licht is en dat zal het nog wel even blijven ook. Of het de scheidsrechter is geweest die tot deze beslissing komt of iemand anders, laat ik in het midden, maar ik vraag mij wel af of er wel gerealiseerd wordt dat het branden van de masten wel geld kost. De wedstrijd had in ieder geval zaterdag gewoon zonder kunstlicht kunnen worden gespeeld.

150
Pieter Jan Plat scoort op Ameland zijn 150ste doelpunt voor het eerste elftal. Een prachtig moment! Nog nimmer heeft iemand van onze club deze mijlpaal behaald. Gefeliciteerd, Pieter Jan!

Tot de volgende week.