Dropskot (14)

20 maart 2020 11:00

Paul Feenstra vertelt in zijn column over zijn belevenissen op sportpark ‘De Waaie’, maar ook daarbuiten.

Tja, of ik het nou wil of niet, maar ik moet mij ook aanpassen aan de voorzorgsmaatregelen van de regering. Virusje hier virusje daar; we hebben er allemaal mee te maken. Je moet voor de aardigheid eens op "worldometer" kijken en je kan alleen maar tot de conclusie komen dat het coronavirus toch wel iets heel heel hééél veel teveel aandacht krijgt. Trouwens niet te lang kijken hoor, want je wordt er alleen maar depri van en dat is nou net wat we er niet bij kunnen hebben. Omdat 1 april en waarschijnlijk ook de kwisavond niet doorgaat heb ik voor troost een hele héle mooie voetbalkwis voor jullie gemaakt. Inzendingen kunnen per post opgestuurd worden naar dhr P Feenstra, Statenweg 12 9076DS St.-Annaparochie. Uit de goede inzenders wordt een winnaar geloot die met de zondags van Stannemet naast Paul maar liefst vier gratis potten bier mag drinken. En dêr hew ik nou al sin in.

Kwis
HOEVEEL STELLINGEN/VRAGEN ZIJN WAAR?
1) Er spelen dit seizoen vier ploegen in de eredivisie die vernoemd zijn naar een mythologisch figuur.
2) Feyenoord-Ajax (9-5) uit 1960 is het meest doelpuntrijke wedstrijd uit de eredivisie ooit.
3) Antwerp FC is de oudste voetbalclub van België.
4) Clarence Seedorf is de enige Nederlander die met drie verschillende clubs de champignons league won.
5) In 1950 heeft India zich terug getrokken uit de wereld cup omdat FIFA had verboden om op blote voeten te voetballen.
6) Een voetbalveld mag vierkant zijn.
7) Het grootste (voetbal)stadion staat in Noord-Korea.
8) In 2005 probeerde Ajax tevergeefs Lionel Messi naar Amsterdam te halen.
9) Luigi Riva schoot eens ooit zo enorm hard dat hij een toeschouwer een gebroken arm bezorgde. En dat deed hartstikke zeer.
10) Zolang FC Utrecht bestaat heeft het altijd in de eredivisie gespeeld.
11) De FA-cup is het op één na oudste voetbaltoernooi ter wereld.
12) Kaatsen was in Nederland 150 jaar geleden populairder dan voetbal.
13) Walter Boyd werd ooit in de Premier League na precies nul seconde van het veld gestuurd.
14) De langste voetbalclubnaam ter wereld is in handen van NAC Breda.
15) De grootste officiële voetbaluitslag ooit komt uit Madagaskar, nl: 149-0
16) Brazilië is het enigste land dat aan alle WK’s meedeed.
17) Eusébio was de "zwarte parel."
18) Het Nederlands mannenelftal heeft maar liefst 10x in een halve finale van een EK of WK gestaan.
19) Duitsland verloor ooit met maar liefst 9-0 van Engeland (Yes!).
20) Piet Keizer schoot ooit eens keihard in de kruising van zijn eigen doel. Zijn reactie was "Waar moet ik anders heen met die bal?”

Oké, hij is pittig, maar omdat opzoeken mag en omdat je verder niks te doen hebt en omdat er een geweldige hoofdprijs tegenover staat, zeg ik toitoitoi.