Dropskot (15)

28 maart 2020 14:15

Paul Feenstra vertelt in zijn column over zijn belevenissen op sportpark ‘De Waaie’, maar ook daarbuiten.

Verleden week plaatste ik een mini-kwisje in Dropskot. De winnaar mocht met mij maar liefst vier potten bier opdrinken met Stannemet. Helaas, helaas geen Stannemet dit jaar en trouwens er was ook niemand die de kwis goed had.

Dus heb ik gisteravond maar besloten om zelf het bier op te drinken en die van mezelf erbij en nog een paar in de bonus. Dus was het eigenlijk best wel een leuke avond gisteren. Geen winnaar dus wat mij er niet van weerhoudt om de vragen met antwoorden te publiceren.

De vraag was, hoeveel stellingen/vragen zijn waar? Negentien zijn er goed, alleen vraag elf is fout.
1) Er spelen dit seizoen vier ploegen in de eredivisie die vernoemd zijn naar een mythologisch figuur.
Antw) klopt, Heracles, Sparta, Fortuna en een ploeg uit Amsterdam.
2) Feyenoord-Ajax (9-5) uit 1960 is het meest doelpuntrijke wedstrijd uit de eredivisie ooit.
Antw) klopt.
3) Antwerp FC is de oudste voetbalclub van België.
Antw) klopt, vraag je je toch af tegen wie ze dan voetbalden.
4) Clarence Seedorf is de enige Nederlander die met drie verschillende clubs de champignons league won.
Antw) klopt, hij heeft ooit ook nog een potje in St.-Anna gevoetbald.
5) In 1950 heeft India zich terug getrokken uit de wereld cup omdat FIFA had verboden om op blote voeten te voetballen.
Antw) klopt, zo is Pelé trouwens ook een keer van het veld gestuurd.
6) Een voetbalveld mag vierkant zijn.
Antw) klopt, volgens de FIFA-regels moet een voetbalveld minimaal 90 meter lang zijn en mag het maximaal 90 meter breed zijn.
7) Het grootste (voetbal)stadion staat in Noord-Korea.
Antw) Klopt, het "1 mei stadion" heeft minimaal 150.000 zitplaatsen en bij sommige activiteiten (b.v. kwisavond) zijn er meer dan 200.000 mensen aanwezig.
8) In 2005 probeerde Ajax tevergeefs Lionel Messi naar Amsterdam te halen.
Antw) klopt maar helaas...
9) Luigi Riva schoot eens ooit zo enorm hard dat hij een toeschouwer een gebroken arm bezorgde. En dat hartstikke zeer.
Antw) klopt, hartstikke auw!
10) Zolang FC Utrecht bestaat heeft het altijd in de eredivisie gespeelt
Antw) klopt, FC Utrecht is een fusieclub uit 1970 en speelde onafgebroken in de eredivisie.
11) De FA-cup is het één na oudste voetbaltoernooi ter wereld.
Antw) klopt niet, de FA-cup is de oudste
12) Kaatsen was in Nederland 150 jaar geleden, populairder dan voetbal.
Antw) klopt. De oudste voetbalclub in Nederland is HFC Haarlem uit 1879.
Kaatsen was toen nog een landelijke sport.
13) Walter Boyd werd ooit in de Premier League na precies nul seconde van het veld gestuurd
Antw) klopt, die Walter toch. Hij werd vlak voor tijd ingebracht, liep keihard tegen een speler aan en mocht voordat de bal weer in het spel was, lekker gaan douchen.
14) De langste voetbalclubnaam ter wereld is in handen van NAC Breda.
Antw) klopt, NAC is een fusieclub Noad (nooit opgeven altijd doorzetten), Advendo (aangenaam door vermaak en nuttig door ontspanning), C (combinatie).
15) De grootste officiële voetbaluitslag ooit komt uit Madagaskar nl. 149-0.
Antw) klopt, allemaal eigen goals, omdat het elftal zich de vorige wedstrijd nogal aan de scheidsrechter had gestoord.
16) Brazilië is het enigste land dat aan alle WK's meedeed.
Antw) klopt
17) Eusébio was de "zwarte parel"
Antw)Klopt, waar die bijnaam tegenwoordig misschien discriminerend over zou komen was dat in de jaren '60 juist een geuzenaam voor één van de beste voetballers van zijn tijd.
18) Het Nederlands mannenelftal heeft maar liefst 10x in een halve finale van een EK of WK gestaan
Klopt) echt waar, wk'74, ek'76, wk'78, ek'88, ek '92, wk'98, ek'00, ek '04, wk '10 en 'wk'14 Best wel knap trouwens, drie keer stond men in een WK-finale, maar alleen het EK in '88 werd gewonnen.
19) Duitsland verloor ooit met maar liefst 9-0 van Engeland (Yes!).
Antw) Klopt (Yes!).
20) Piet Keizer schoot ooit eens keihard in de kruising van zijn eigen doel. Zijn reactie was "Waar moet ik anders heen met die bal?”
Antw) klopt, Piet had gelyk

Toitoitoi met alles!