Klien Sjiet (232): Wandelen, deurtsybelle en media-aandacht

5 april 2020 9:15

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 14.

Wandelen
Trouwe volgers van de column weten dat ik momenteel veel wandel. Het is ontspannen en het schijnt ook een vorm van sport te zijn. Bovendien doe ik tijdens het wandelen inspiratie op voor onder andere de column. Dus eigenlijk werk ik volop aan mijn conditie; zowel fysiek als mentaal.

Foei
Zo maak ik maandagmiddag een fikse wandeling. Als ik op de Nassaustraat de hoek naar de J. Frisostraat omga, komt er iets ondeugends in mij op. “Sil ik nou al of sil ik nou niet…?” Maar voordat ik het weet, loop ik het paadje bij Jelke de Jager op, druk op de bel en ga er snel vandoor. Deurtsybelle… (zucht) Ja, mensen, ik ben onverbeterlijk. Ik heb inmiddels de moed opgegeven: het kind in mij blijft. Ik blijf een bel-hamel… Jelke vat het sportief op en appt later: “Wacht maar, môrn na skoaltiid sil ik dij krije en ik hew plisy Mook ok al insaind.”

Jehovah’s Getuigen
Tijdens het nagenieten van dit kattenkwaad komt ineens de volgende vraag in mij op: hoe doen Jehovah’s-Getuigen het eigenlijk in deze periode? Video(deurtje)bellen misschien?

Clubgenoten
Nu iedereen op zichzelf aangewezen is, zie je nauwelijks clubgenoten. Zo nu en dan kom ik iemand tegen. Maandag is dat Karel Rosema. Hij is druk in de tuin bezig. Dinsdag loop ik langs de woning van Bauke de Vries en al snel word ik door hem teruggeroepen. Tijdens het opruimen kwam Bauke namelijk interessant spul tegen voor in het clubarchief. Ik neem het gretig in ontvangst.

Media-aandacht
Onze club komt woensdag in het sportnieuws. Zowel in de krant als op Omrop Fryslân komt voorzitter Ronald Riemersma aan het woord over het stopzetten van de voetbalcompetities. Hij doet dat op zijn vertrouwde wijze: goed en welbespraakt. Ja, je kunt Ronald wel om een boodschap sturen, al zal ook hij tegenwoordig soms voor de winkel moeten blijven staan, omdat er al drie klanten in de winkel zijn. Trouwens, je merkt heel duidelijk aan de verslaggever van Omrop Fryslân dat hij de reactie van Ronald niet verwacht had wat betreft het niet eens zo erg vinden om volgend seizoen weer in de derde klasse uit te komen.

Opnieuw
Mijn broer Jelle denkt mee om de column vol te krijgen in dit voetballoze tijdperk. Hij appt mij donderdag en schetst een filosofisch beeld: als wij nu volgend seizoen het seizoen 2019-2020 precies zo overdoen? Dus met dezelfde spelers, trainers etc. Kortom: iedereen begint dan aan het seizoen zoals wij aan het seizoen 2019-2020 zijn begonnen.. Kon dat maar…

Tot slot
Nu, zoals verwacht, het doek is gevallen wat betreft het seizoen, weten wij waar we aan toe zijn. Het seizoen dat al in maart over is… Uniek. Klopt, maar het is niet de eerste keer dat dit gebeurt, want in de oorlogsjaren gebeurde het ook. Maar doordat het seizoen nu afgelopen is, stop ik er ook mee voor dit seizoen. Ik doe natuurlijk niet alleen de ‘zaak’ open voor het coronavirus. Ik denk namelijk niet dat ik het voor elkaar krijg om het iedere keer alleen maar over het coronavirus te kunnen hebben. Per slot van rekening is dit immers een voetbalsite. Ik sluit dus de ‘tent.’ Pas goed op jezelf en op anderen. Geniet desondanks van het leven en ik hoop jullie allemaal weer gezond en wel aan te treffen in juni en anders na de zomervakantie. Dan houden we een groot feest: Het ‘Wie bistou ok alweer?-feest.’ Dag.

Tot volgend seizoen.