Dropskot (16)

13 april 2020 12:45

Paul Feenstra vertelt in zijn column over zijn belevenissen op sportpark ‘De Waaie’, maar ook daarbuiten.

Kampioen
Alhoewel ik altijd grote complimenten krijg over mijn voorspel, moet ik helaas wel toegeven dat voorspellen lastiger is dan ik dacht. Want was ik het niet die op 22 september in Dropskot 3 voorspelde dat het "eerste" dit jaar glorieus kampioen zou worden? Sterker nog: op 28 oktober jl. schreef ik dat het "eerste" op zondag 19 april om 15.47 uur de kampioensschaal omhoog kon houden. Mmmmmmm......Bij deze voorspel ik dat dat niet doorgaat. Trouwens de Vovesa-dames zijn wel als kampioen uitgeroepen; dat dan weer wel.

Tja
Bij gebrek aan livesport laten ze tegenwoordig op zondagmiddag op "Sport in beeld" oude interlandvoetbalwedstrijden zien. Leuk? Tja, als de dames van Vosesa niet hoeven te spelen en je verder niks te doen hebt, kun je er wel even voor hangen. Zo was een paar weken geleden de legendarische wedstrijd Nederland-Spanje op het WK 2014 ervoor. Ik weet nog waar ik was, wat ik dronk, wat ik deed en wat ik dacht. Geweldig wat een feest: 5-1 tegen de wereldkampioen. Nu zes jaar later en ik de herhaling gezien heb, zie ik er heel anders tegen aan. Het was dat Spanje geen schimp van hem zelf was die dag, want anders hadden ze met rust al met drie-nul voorgestaan. Want echt: ook Nederland bakte er weinig van. Pas in de tweede helft werd het leuker door de prachtige goals van Van Persie en Robben. Eén goal had afgekeurd moeten worden en die Iker Casillas ging een paar keer zo verschrikkelijk in de fout dat het alsnog 5-1 werd. Prachtig natuurlijk voor de statistieken, maar tjongejonge, niet alleen voorspellen is moeilijk, maar ook herinneringen correct ophalen blijkt lastig.

Pandemie
Mag je in tijden als deze ook sceptisch wezen? Ja, dat mag. Al een paar weken geleden werd bekend gemaakt dat we met een pandemie te maken hebben. Een wereldwijd virus dus. Eergisteren werd bekend gemaakt dat er wereldwijd zo'n honderdduizend personen zijn overleden aan de gevolgen hiervan. Omdat we in totaal met zo'n 7,5 miljard personen hier omlopen betekent dat, dat één op de vijfenzeventigduizend (!) mensen is doodgegaan aan corona. Dit is voor de betrokken slachtoffers en familieleden natuurlijk een drama, maar het zegt ook iets over de totale gekte die nu in mensenland plaatsvindt. Maar daar over twintig jaar later meer over in "Andere tijden."

Heel veel
Omdat we dus met zo'n 7,5 miljard mensjes op dit bolletje omhangen, betekent dat er alle dagen ongeveer plusminus driehonderdvijftigduizend (!) personen doodgaan. Sinds het uitbreken van het virus zijn er dus zo'n 39 miljoen mensen vertrokken. Gewoon omdat ze oud waren, ziek waren, er niks meer aan vonden, onder de auto kwamen of dat hun iets anders overkwam. Het is niet leuk, maar het zet alles iets meer in het perspectief.

Iets leuks
Nog niet, maar wat heb ik zin om deze zomer weer eens lekker ouderwets bier te drinken met mijn drinkematen. Om weer eens lekker uit mijn dak te gaan, om weer eens tegen een bal te schoppen en weer lekker dom te ouwehoeren. Trouwens dat laatste gebeurt nog steeds hoor. Toitoitoi allemaal en….plok de dâg!!!