Klien Sjiet (233): Doffe hitte, beschuit, mondkapjes en vrouw bij mannen

9 augustus 2020 13:45

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 32.

Die doffe hitte
Om een nieuwe wijnfles aan te breken
hoef ik alleen m'n hand maar uit te steken
Voor geen miljoen
ben ik in staat om dat te doen
Ik heb geen kracht
Slaap wel, rust zacht

Wat is er nou toepasselijker (althans voor mijzelf) om mijn eerste column van dit seizoen te beginnen met een tekst van Frans Halsema, mijn favoriete zanger. Man, man, wat een hitte deze week. Prachtig!
Welkom allemaal.

Beschuit (1)
Wat is het Bildtse woord voor beschuit? O, is er een Bildts woord voor dan? Jazeker. Denk er maar even over na. Zo meteen komt het antwoord.

Mondkapjes
Zeker is dat wij een seizoen gaan krijgen waarin alles anders zal zijn dan wij voorheen gewend waren. Waarschijnlijk staan we aanstonds bij het voetbal anderhalf meter afstand van elkaar. Of dragen we allemaal een mondkopje met allerlei afbeeldingen. Mochten ze er zijn, dan is het zeer aannemelijk dat ik een mondkapje met daarop de Bildtse vlag draag. En Harm Jensma stond laatst al op de foto met een mondkapje voor met daarop ons clublogo! Ach, je moet de voordelen er ook maar van inzien, nietwaar? Stel je voor dat je een behoorlijke dikke puist rond je mond hebt, dan heb je maar mooi een mondkapje voor.

Vrouwen bij mannen
Dinsdag word ik in de war gebracht. En dat meen ik echt, Het lijkt mij hartje zomer, maar ik ervaar dat het 1 april is als ik lees dat een speelster van Foarút in het eerste elftal gaat spelen. Van de mannen wel te verstaan. Dat geloof je toch niet? Maar het is echt waar. Foarút heeft de primeur. Ik ben sceptisch hierover, maar misschien heb ik het bij het verkeerde eind en wordt het wel de toekomst. Dan klinkt het over een paar jaar zo door de luidsprekers: ”Welkom bij de wedstriid St.-Anna 1 teugen Foarút 1. Opstelling fan St.-Anna: Joyce Steenhouwer; Jari Braaksma, Geert Scheer, Jildou van Dijk, Natasja Braaksma; Roan Bootsma, Aafke de Hoek, Francien Hoogland; Timo Bijma, Pieter Jan Plat en Ilse Hingst. Allegaar ’n prettige wedstriid toewînst.”
Het wachten is nu op het moment dat er straks mannen met de vrouwen mogen meedoen…

Beschuit (2)
Vrijdagvond eerst even bij jeu de boules en bij de training van het eerste gaan kijken. Daarna met dit warme weer even ’n paar kope. Ja, nu lieg ik de boel bij elkaar, zeg ik nu eerlijk, want zou het niet mooi weer geweest zijn, dan zou ik ook nagezeten hebben. Samen met enkele voetbaldrinkenbroeders en de jeu de boules-mannen zitten we uiterst gezellig op het talud. Anekdotes en lachsalvo’s verdwijnen in de buitenlucht. Het gespreksonderwerp komt op een gegeven moment uit op beschuit en ik vraag aan de aanwezigen of zij weten wat het Bildtse woord voor beschuit is. Niemand weet het. En als ik antwoord dat dit ‘tweebak’ is, dan heeft niemand daar ooit van gehoord.

Eindelijk weer voetbal
En dan is het eindelijk zover… Sinds begin maart is er weer een wedstrijd in ‘De Waaie’. JO19-1 bijt op zaterdagochtend het spits af. Het is extreem heet, maar ik wil toch bij dit moment zijn. Ik kijk een helft en het is weer als vanouds ouderwets ouwehoeren met elkaar. Ja, dat heb ik ook gemist.

Drinkpauzes
Zondagochtend traint het eerste in de verzengende hitte. Maar ze geven geen kik en rennen en draven voortdurend. Natuurlijk zijn er genoeg drinkpauzes. Voor mij voelt het alsof ik geen pauzes heb, want ik moet voortdurend drinken… maar ja, de deskundigen zeggen dat je met heet weer moet blijven drinken. Daar voldoe ik graag aan.

Tot de volgende week.