Van mens tot mens: Jeroen Krist

22 oktober 2013 10:45

Jeroen Krist (24) is een man met een eigen mening en deze ventileert hij ook in onderstaand vraaggesprek. Hij vertelt kort over zijn eigen prestaties en verder komen alle afdelingen voorbij: vrouwenafdeling, zaterdag, zondag en de jeugd. Maar voetbalt hij zelf eigenlijk nog wel? Wij vragen het hem. De openingsvraag is een luchtige zoals de interviewer het zelf beschrijft.

Jeroen Krist geniet van voetbal:

“Ik vind het heerlijk om op zaterdagmiddag even naar ‘De Waaie’ te gaan om voetbal te zien”

We beginnen met een luchtige vraag: Nou, daar is eindelijk het interview, hè. Wat heb je mij te vertellen, Jeroen?
Ja! Ik had het interview eigenlijk niet meer verwacht, maar de aanhouder wint. Nou, Jan, eigenlijk een hele hoop maar dat komt zo allemaal wel...

Ah, dat belooft wat meneer Krist. In mijn voorbereiding op dit interview kwam ik er maar niet achter of je tegenwoordig wel of niet actief voetbalt? Wat is het?
Nee, op dit moment niet meer.

Omdat?
Ik ben vorige jaar gestopt. Het voetbal op zondagmorgen is niet voor mij weggelegd. Ik kon natuurlijk bij Zaterdag 1 voetballen, maar ik vind het trainen en leiden van de jeugd ook erg leuk!

“Elke club zou blij zijn met zo’n talentvolle A1”

Maar is de kans aanwezig dat je in de toekomst toch weer het voetbaltenue aantrekt? Afgelopen week heb ik de schoenen weer uit de kast gehaald en meegetraind met Zaterdag 1. Dat ga ik zeker vaker doen. Maar ik heb werk waarbij ik verschillende diensten draai waardoor ik niet elke week kan trainen.

Trainen en begeleiden van de jeugd, vind je ook leuk, vertel je net. Daaronder kunnen we Vrouwen 2 ook nog scharen, tenminste als je de leeftijd van de meeste speelsters in ogenschouw neemt. De competitie verloopt tot nu toe minder voorspoedig dan vorig seizoen. Hoe komt dat?
Vorig seizoen zijn we kampioen geworden en dus zijn de verwachtingen ook hoog voor dit seizoen. Vorig seizoen hebben we vaak goals gemaakt door individuele acties, maar dit seizoen ligt de nadruk wat meer op combineren en dat is even wennen. Maar we zijn op de goede weg. Daarbij komt dat we al heel veel hebben bereikt. Toen ik vorige jaar januari trainer werd, waren er soms maar drie dames te trainen en meldde niemand zich af. Nu zijn er iedere week gemiddeld vijftien speelsters; dus het komt dit seizoen allemaal goed.

“Zondag 2 is nu weer een opleidingsteam voor het eerste”

Vorig seizoen was je ook trainer van de A-junioren. Hoe was dat om met zo’n talentvolle groep te werken?
Super! Ik heb de huidige A1 ook meegemaakt in de B1. Het zijn stuk voor stuk jongens die veel plezier in het voetbal hebben en die supergemotiveerd zijn. Het verbaast me dan ook niets dat er al sommige jongens zijn doorgebroken bij het eerste. Elke club zou blij zijn met zo’n talentvolle lichting.

En deed je vorig seizoen ook niet iets bij Zaterdag 1?
Ook nog, ja. Het team had geen trainer en ik wilde de spelers graag helpen. Ik heb ze een seizoen van dichtbij meegemaakt en het is een superleuk team. Het zou mooi zijn dat er straks iets meer jonge jongens naar het zaterdag gaan. Misschien krijgt Zaterdag 1 dan ook iets meer waardering bij de club, want dat verdient het team namelijk wel.

Onbewust maak je al een bruggetje naar de club. Aan dit bruggetje hangt de volgende vraag: waar zie je altijd naar uit wat betreft de voetbalclub?
Ik vind het heerlijk om op zaterdagmiddag even naar ‘De Waaie’ te gaan om voetbal te zien. Of het nou de A1, Vrouwen 2 of de C3 is, het kan me niet zoveel schelen. Het is altijd gezellig.

“Zaterdag 1 kun je ook gebruiken als opleidingsteam”

Positief verhaal, Jeroen, maar is er aan de andere kant iets wat anders kan of zou moeten veranderen, volgens jou?
Ik vind dat we nu met het 2de een goede stap hebben gemaakt door er andere trainers voor te zetten. Trainers die voor de jeugd kiezen. Het 2de is nu weer een opleidingsteam voor het eerste. Ik kwam vier jaar geleden bij het 2de en toen was het meer een ouwe-lullen-team. Om daartussen te komen, vond ik erg moeilijk. Bovendien klikte het niet met de trainer en veel spelers. Dit is allemaal veranderd. Maar mag ik nog even terugkomen op Zaterdag 1?

“De club mag best wel eens meer omkijken naar Zaterdag 1 en niet teveel de focus leggen op het zondagvoetbal”

Ga je gang.
Het zou mooi zijn dat jongens, die niet op zondag willen voetballen, lekker bij het zaterdag kunnen spelen. Zaterdag 1 kun je ook gebruiken als opleidingsteam. Het idee bestaat dat het zaterdag een zootje is, maar dat is niet waar. De club mag best wel eens meer omkijken naar dit team en niet teveel de focus leggen op het zondagvoetbal.

“Ik heb zelf altijd onder Coos en Sikko gevoetbald en dat waren nog altijd de mooiste jaren”

Je komt steeds meer op dreef en ik ben daarom nieuwsgierig naar het antwoord op de volgende vraag: welke vraag wil je aan wie stellen?
Aan Sikko de Haan en Coos van Kooten. Wanneer komen jullie thuis van de bank af om weer als trainers op het veld te staan? Ik heb zelf namelijk altijd onder Coos en Sikko gevoetbald en dat zijn nog altijd de mooiste jaren.

Wil je nog ergens op terugkomen of iets toevoegen?
Ik lees soms tot grote verbazing de wedstrijdverslagen van het eerste op de site. Vorig seizoen bijvoorbeeld werd er in een wedstrijdverslag hard uitgehaald naar de leiders en trainers van de A1. Elke vrijdagavond zitten de leiders van de A1 en van de eerste en tweede selectie bij elkaar om te praten over welke spelers er meegaan met de verschillende teams. Degene die dat stuk heeft geschreven, is daarvan nooit op de hoogte geweest. Ik vind dit niet toepasselijk in een wedstrijdverslag dat later ook nog eens te lezen is in De Bildtse Post. Daarmee doe je de mensen, die er elke week een hoop tijd in steken, veel te kort!