Klien Sjiet (242): Dekselse Okke, no-go area, livestream en pershoofd

11 oktober 2020 19:30

In deze column wordt iedere week het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 41.

Dekselse Okke
Die dekselse Okke van der Kamp kreeg het toch weer voor elkaar. Ik hoorde deze week het verhaal dat hij vorige week zaterdag graag bij zijn kleinzoon wilde kijken die bij Bolsward JO17 speelt. Dat team moest uitgerekend in ‘De Waaie’ tegen St.-Anna aantreden. Maar ja, er mocht geen publiek bij. Okke balen. Totdat er in de appgroep van het tweede een verzoek voorbijkwam waarbij Johannes de Haan vroeg of iemand soms de JO17-1 kon fluiten, omdat hij die zaterdag verhinderd was. Okke was er als de kippen bij, bood zich aan en floot vervolgens de wedstrijd. Sommige mensen krijgen alles voor elkaar…

No-go area
Nu sportpark ‘De Waaie’ in het weekend een ‘No-go area’ geworden is, beleef ik natuurlijk ook minder op lokaal voetbalgebied. Het is een soort scheiding van tafel en bed. Het gevolg daarvan is dat ik minder materiaal heb voor de column. Dit zal voor de komende weken wel van toepassing zijn.

Livestream
Gelukkig realiseren veel clubs livestreams, zodat iedereen toch de wedstrijd van het eerste elftal thuis op de computer kan bekijken. Dronrijp heeft dat bijvoorbeeld ook geregeld. Klasse! Zo kan iedereen de wedstrijd van Dronrijp tegen St.-Anna toch volgen.

Pershoofd
Maar ik ben er live bij als reporter. Blijkbaar heb ik geen pershoofd, want als ik de dug-out van Dronrijp voorbij loop zegt de verzorgster meteen tegen mij: “Taskôgers binne hjir net wolkom, hear.” Net alsof ik de afgelopen weken mijn niet-pershoofd alleen maar in een aquarium heb gehouden. Ik ken de maatregelen natuurlijk zelf ook wel. Ze had beter kunnen vragen of ik een functie heb die middag. Dat komt vriendelijker en gastvrijer over. Ik ben aanvankelijk ook als enige aanwezig van onze club, maar weldra komt Jelke de Jager om foto’s van de wedstrijd te maken.

Feller
En St.-Anna mag blij zijn met een punt, zeg ik eerlijk. Niet alleen omdat de schitterende en rake kopbal van Mart Wierda pas in het laatste deel van de wedstrijd valt, maar ook omdat Dronrijp meer kansen krijgt dan St.-Anna. Bovendien zijn de spelers van Dronrijp de gehele wedstrijd iets feller dan die van ons.

Olifantshuid
Fel is ook de grensrechter van Dronrijp jegens de reporter. De grensrechter geeft de ingooi aan Dronrijp, terwijl die voor St.-Anna is. Dat gebeurde in de eerste helft ook al eens. De arbiter geeft de inworp aan St.-Anna. Ik zeg vaderlijk: “Grens, grens…” Hij verdedigt zijn beslissing waarna ik dat lachend wegwuif. Niets meer en niets minder. Toegegeven: er zat een tikkeltje cynisme in die lach, maar nog geheel onschuldig. Bovendien behoort een grensrechter zich daar nog steeds niets van aan te trekken. En hij wordt niet uitgescholden, maar alleen ergens op gewezen. Maar die man keert zich om en rent dreigend op mij af, maar weet zich uiteindelijk toch in te houden en raakt mij niet aan, al is wat hij zegt niet netjes. Maar ach, als columnist heb je onderhand een olifantshuid. Dus daar maak ik ook geen enkel punt van.

Lockdown?
Aankomende dinsdag dreigen er weer nieuwe maatregelen aan te komen en die zijn wellicht strenger, want anders krijg je niet een ad hoc persconferentie. Ik voel de bui al hangen. Ik ben bang voor een volledige lockdown. Laten we met z’n allen vooral hopen dat ik het mis heb, maar dat er geen populaire maatregelen zullen worden aangekondigd daarover zijn wij het vast met elkaar eens. Denk dat ik begin van de week eerst de kapper nog maar even bel voor een afspraak voordat ik daar een aantal maanden niet meer naar toe kan.

Tot de volgende week.