In memoriam: Tjisse Roersma

13 januari 2021 13:00

Wie Tjisse Roersma zegt, zegt er meteen scheidsrechter achteraan. Dit geeft duidelijk aan dat het sportieve leven van Tjisse voornamelijk in het teken stond van het leiden van voetbalwedstrijden. Hij genoot van zijn grootste hobby. Niet voor niets stond er boven de rouwadvertentie: “Tjisse heeft zijn laatste wedstrijd gefloten. Een wedstrijd tot diep in de blessuretijd.”

Begin jaren zeventig kwam de amicale Hallumer Tjisse in St.-Jacob te wonen en hij wilde graag op zaterdag voetballen. De keus viel op de zaterdagafdeling van vv St.-Annaparochie. Van 1973 tot 1981 heeft hij het doel verdedigd van Zaterdag 1. Een zware knieblessure noopte hem om op zijn 31ste te stoppen.

Meteen daarna volgde hij een scheidsrechtercursus, zo valt te lezen in het interview met Tjisse dat in oktober 2001 afgedrukt stond in het clubblad van onze vereniging.

Hij werkte zich op tot een bekwame scheidsrechter die iedere zaterdag de provincie inging om officiële wedstrijden tussen standaardelftallen te fluiten. Zijn arbiterloopbaan begon in 1981 en eindigde in 2015. Deze 34 jaar geeft aan hoe hij het vak als scheidsrechter liefhad. Tjisse wilde altijd wel een wedstrijd fluiten.

Voorts was hij niet te beroerd om onze club uit de brand te helpen. In 1997 bijvoorbeeld kon het eerste van St.-Anna thuis periodekampioen worden, maar de aangestelde scheidsrechter kwam niet opdagen. Toenmalig voorzitter Bauke de Vries reisde af naar St.-Jacob, belde bij Tjisse aan, vroeg hem om als leidsman op te treden en hij was meteen bereid om de club uit de brand te helpen en was Tjisse er getuige van dat de Bildtkers de periode pakten. Trouwens, anders was Tjisse vast ook wel komen kijken, want hij was een vaste toeschouwer van het eerste op zondagmiddag. Hij is bovendien altijd lid van onze club gebleven.

Bij onze vereniging heeft hij ook een aantal memorabele wedstrijden gefloten. In de jaren tachtig kwam tot tweemaal toe een Amerikaans jeugdvoetbalteam naar St.-Anna toe om tegen een juniorenteam van onze club te spelen. Beide keren was hij de scheidsrechter. Ook was hij arbiter bij de reüniewedstrijd van St.-Anna tegen Oldeboorn in 2002. Een reprise van de legendarische nacompetitiewedstrijd van het eerste in en tegen Oldeboorn in 1992.

Na zijn officiële loopbaan als scheidsrechter werd hij scheidsrechter in de regio. Tjisse was haast ieder weekend wel ergens in zijn scheidsrechtertenue te vinden. Ook bij onze club bijvoorbeeld floot hij wedstrijden van zowel seniorenteams als hoogste jeugdteams. Hij was vaak ’s weekends in ‘De Waaie’ te ontwaren; de ene keer op zaterdag, de andere keer op zondag.

Verder floot hij decennialang in de zaal. Bij het bedrijvenzaalvoetbal in Tzummarum en bij de jeugdzaalvoetbalcompetitie Rayon Noord West-Friesland.

Totdat Tjisse een aantal jaren geleden slecht nieuws te horen kreeg. Er werd een ernstige ziekte bij hem geconstateerd en deze ziekte tastte zijn geheugen steeds meer aan. Dit zorgde ervoor dat hij op een gegeven moment noodgedwongen moest stoppen met zijn geliefde hobby.

Hierna ging het steeds meer bergafwaarts met Tjisse. Thuis wonen was op een bepaald moment helaas niet meer mogelijk en werd hij opgenomen in een verzorgingshuis waar hij op 7 januari jl. op 72-jarige leeftijd overleed.

Het bestuur wil Tjisse bedanken voor zijn jarenlange inzet voor onze voetbalclub en wenst de naaste familie heel veel sterkte toe met dit grote verlies.