Klien Sjiet (250): 250, weg zondagclubs, Urk, auto##### en Charly

28 maart 2021 9:00

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 12. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

250
Tsjong, dit is de 250ste column… Maar goed, niet te lang bij blijven stilstaan. We gaan door.

Persconferentie
De 865ste persconferentie van Rutte en de Jonge vond dinsdagavond plaats. Zoals verwacht geen versoepelingen. Voor de corona verlangde ik altijd naar een vrije avond tussen alle drukbezette avonden, maar nu verlang ik juist naar een drukke avond tussen alle stille avonden zonder verplichtingen.

Avondklok
Kortom: vanaf het begin had de avondklok dus al op 22.00 uur gesteld kunnen worden.

Egoïsme
Dit bericht stond woensdagochtend op internet: ”Kerk op Urk stopt met coronamaatregelen uit onvrede met het kabinetsbeleid.” Ik moet me nu echt inhouden met mijn reactie. Dit is werkelijk ongelooflijk, met de nadruk op het laatste woord. Schandalig! Wat een egoïsme ook! En zo zeg ik het nog netjes. Nu moet ik stoppen voordat ik mijzelf niet langer in de hand heb.

Weg zondagclub
Als Jordy Miedema mij een appje stuurt, dan is het meestal onheilspellend, want dat geeft Jordy weer een club door die de switch naar het zaterdagvoetbal maakt. Woensdag appt Jordy weer. Wat is dat toch voor verschijnsel hier in het noorden? Veel clubs stappen namelijk over, terwijl dat verderop in het land juist helemaal niet het geval is. Wat is er mis met de zondag als speeldag? Ok, ik ben natuurlijk niet neutraal, want ik ben een echte zondagman, maar ik wil toch behoorlijk benieuwd wat nu precies dè reden is, of redenen zijn, dat deze ontwikkeling gaande is.

VAR
Grote vraag na Turkije - Nederland: waarom is er in vredesnaam geen VAR bij officiële landenwedstrijden, maar wel bij andere internationale wedstrijden?

Auto#####
Een vermakelijke discussie op de podcast ‘Nag Even Bildts’ tussen Paul Feenstra en Sander Krist over auto#####. Nee, is geen tikfout, maar ik weiger om ‘sport’ daarachter te zetten. Paul motiveert op sublieme wijze waarom er niets aan die dinky-toys voor grote mensen is en daarmee drukt hij Formule 1-liefhebber Sander in de hoek. Die valt alsmaar maar in herhaling: “En foetbâl dan? Dat is met foetbâl ok soa.” Soepel pareert Paul deze ‘tegenaanval’ en komt Sander hem maar niet voorbij.

Robotmaaier
Op dezelfde dag dat de robotmaaier bij vv Wykels Hallum wordt getest, waag ik het er vrijdag ook op wat betreft de robotmaaier op mijn gazon. Voor de eerste keer. Het zal mij benieuwen. Menigeen verzekerde mij dat het slechts één druk op de knop is en de maaier, die ik voor het gemak maar Charly noem, gaat zijn gang. Maar zoals vaak waarschuw ik altijd, want bij mij lukt het toch negen van de tien keer niet. Dat is nu eenmaal mijn lot waarmee ik steeds beter om weet te gaan. Alsof het een verhoor is, willen wij vrijdagmiddag Charly aan de praat krijgen, maar hij beroept hem blijkbaar op zijn zwijgplicht. Jelke noch Coos lukt het om het werkend te krijgen.

Bierpomp
Ik verlang naar het geluid van de bierpomp.

Maar….
De dag dat wij weer gezellig bij elkaar kunnen zijn zonder opgelegde maatregelen komt steeds dichterbij. Laten we met deze optimistische zin deze week afsluiten.

Tot de volgende week.