Klien Sjiet (255): Lintje, reünie redactie en bierelieren

2 mei 2021 13:30

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 17. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

Lintje
“Zijn we er toch ingetuind”, is een legendarische uitspraak van voetbalcommentator Herman Kuiphof tijdens de finale van de WK ’74. Welnu, ik ook. Dacht ik in mijn vorige column nog dat ik die vrijdag bang was om een lintje te krijgen, maandagochtend tijdens een vergadering in een Franeker sociëteit om te praten over het Bildts en Franekers wordt er op de deur geklopt en tegelijkertijd opengedaan. En waar ben ik nu met mijn grote mond als de burgemeester mij vraagt of ik even mee naar buiten wil gaan? Weigeren kan ik ineens niet meer nu ik achter de burgemeester mijn familie ontwaar. Buiten neem ik plaats in een soort van huiskamer in een wagen. Op het moment dat het speldje wordt opgespeld voel ik verraad; verraad door mijzelf. Was nu een kerel geweest en geweigerd; dan had iedereen gewoon huiswaarts kunnen keren. Waarschijnlijk heb ik toch te veel fatsoen om te weigeren.

Oude tijden
Nog maar net bekomen van de schrik maak ik maandagmiddag een ommetje. Maar in de J. Kuikenstraat ontmoet ik Marten Kuik voor zijn huis. En al snel zitten we bij Marten achterhuis aan de thee. Even bijpraten. Het is namelijk nogal lang geleden dat we elkaar gesproken hebben. Marten maakte in het verleden deel uit van de legendarische redactie van ‘De Treffer’, het voormalige clubblad van onze club. Mag ik legendarisch zeggen? Ja, dat mag ik. Want het is zo, schrijf ik in alle bescheidenheid. Samen met Gerrit J. de Jong, Willem Hiemstra, Douwe Zwart, Marten en deze columnist zorgden wij er decennialang voor dat er iedere maand genoeg kopij was en dat is nooit een probleem geweest. En dan te bedenken dat het plaatsen van wedstrijdverslagen uit den boze was. Dus uniek was de situatie destijds zeker.

Reünie?
Na het verdwijnen van het clubblad, verdwenen ook de maandelijkse redactiebijeenkomsten en tot op de dag van vandaag mis ik die nog altijd. Het was een prachtige tijd. Natuurlijk halen wij herinneringen op aan het clubblad, maar ook aan het jubileumboek uit 2006, want dit boek is door dezelfde redactie geschreven. Aan het einde van de gezellige zit, met overigens een zeer fraai uitzicht, komt Marten met een verrassend initiatief. Nee, het clubblad komt niet meer terug. Wel heeft Marten een ander idee aangaande een Bildtstalig boek die een nog niet nader te noemen schrijver wil gaan schrijven. Hij vraagt in ieder geval hulp in wat betreft de Bildtse taal en de wijze van schrijven en wij zouden hem daarin kunnen helpen. En ‘wij’ zouden dan Marten, Douwe en de columnist zijn. Marten en ik zijn enthousiast, maar is Douwe dat ook? Zaterdagmiddag ga ik bij hem op bezoek en zal ik het hem vragen. Een cliffhanger.

Bierelieren
Op Koningsdag is het buiten lekker toeven. Natuurlijk even wandelen. Het is niet alleen gezond, maar je komt ook mensen tegen waaronder veel bekenden. Als eerste kom ik Sikke Groeneveld en Wijke Kuiken tegen. Natuurlijk praten we even bij en wij verlangen om weer eens met z’n allen bij elkaar te zitten om te bierelieren. Daarna kom ik voor het eerst sinds maanden Peter de Vries tegen. Hij staat bij zijn nieuwe woning. Ook hier even bijpraten natuurlijk. En voor ik het weet zeg ik mijn hulp toe voor het installeren van een extra badkamer. Tenslotte kom ik op de oude spoorlijn Jelger Miedema en Piet Koning tegen op hun volkstuinen. Het is daar gezellig en ik blijf daar een kwartier hangen. Ook hier valt het (niet bestaande?) woord bierelieren weer.

Fotoshoppen
Ondertussen roept de app mij voortdurend. Wat zou er zijn op Koningsdag? Ah, Coos van Kooten stuurt een opmerkelijke beslissing van de KNVB door en vraagt verder hoe het met de robotmaaier is. Voor de vaste, maar ook voor de onvaste lezers: die is nog steeds in reparatie. Daarnaast een appje van Leendert Nauta. Ik heb hem gevraagd om een oude foto van mij te bewerken zodat het lijkt alsof ik een lintje heb gekregen. En fotoshoppen kan Leendert goed. Het is net echt, vinden jullie ook niet? En tegen degenen die dachten dat ik echt een lintje heb gekregen: “Zijn jullie er toch ingetuind.”

Nieuwsbrief
Vrijdag stuurt Hessel de Weert, namens de kantinecommissie, een nieuwsbrief. Het is een fraaie nieuwsbrief met interessante informatie. De teneur is dat er het één en ander veranderd is als de kantine weer opengaat. Watvoor activiteit er dan ook is, ik zal er bij zijn als er de kantine voor het eerst weer opengaat. En met mij velen, heb ik het idee.

Reünie (2)
Zaterdagmiddag blijkt dat ook Douwe bereid is om mee te werken aan het boek. Dus een soort van reünie van drie oud-redactieleden is een feit. Voor het eerst na zeven jaar!

Tot de volgende week.