Klien Sjiet (258): Erelid mag weer, schoolreisje, jarig, reclameborden en apenkooi

23 mei 2021 12:15

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 20. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

Erelid
Maandagavond log ik in voor de jaarvergadering van de kaatsvereniging. Teun neemt na achttien jaar afscheid als voorzitter. Van de bond krijgt hij een onderscheiding en de kaatsvereniging benoemt hem tot erelid. Dat laatste is wel merkwaardig, omdat het bestuur een paar jaar geleden juist besloot om geen ereleden meer te benoemen… Iemand kon alleen nog benoemd worden tot Lid van Verdienste. Enfin, Teun heeft zijn padje meer dan schoon gemaakt en is zeker het erelidmaatschap waard. Maar kan Dirk J. Keizer sr. dan ook als de wiedeweerga tot erelid benoemd worden? Wat Dirk allemaal voor de kaatsvereniging heeft gedaan en nog steeds doet, is met geen toetsenbord te beschrijven. Heel veel dus. Dat kunnen, nee herstel: dat móeten jullie volgend jaar rechttrekken, bestuur. Over volgend jaar gesproken: stop alstublieft met het voorlezen van de notulen en het jaarverslag. Dat is zó jaren tachtig en van daarvoor. Dit kost onnodig veel tijd en de meesten houden hun aandacht er niet meer bij naarmate het voorlezen maar voortduurt. En volgens mij waren het verslag en notulen ook naar de leden gestuurd. Zo niet, dan zou het bestuur dit volgend jaar zeker moeten gaan doen. Neem een voorbeeld aan de voetbalclub. Daar neemt de voorzitter het verslag door aan de hand van punten die eruit worden gelicht.

Schoolreisje of reünie?
Voor het eerst sinds maart 2020 (!) komt de Frijdegoffendploeg weer bij elkaar. Wat zal dat woensdag een feest voor de mannen geweest zijn. “Rinze deen gyn lichten”, vertelde Pietsje de columnist, “hij wou d’r om half negen al hine.” Echt, het schoolreisje blijft altijd in de mens zitten. Of is in dit verband een reünie beter gekozen? Dan is er dit jaar in ieder geval nog een reünie in ons jubileumjaar….

Reclameborden weg
Maar de mannen gaan ook aan het werk. Een aantal gaat onkruid wieden, maar het overgrote deel houdt zich bezig met het verwijderen van de reclameborden rondom het hoofdveld. Volgende week wordt er namelijk begonnen met de werkzaamheden aan ons kunstgrasveld. De ingangen worden aangepast en er worden kantplanken rondom het gehele veld aangebracht. Het is op dit moment heel kaal rondom het veld…. Neem er maar eens een kijkje.

Jarig
De club bestaat zaterdag precies 90 jaar. Dat zou dit jaar uitgebreid gevierd worden, maar door bekende oorzaak werd hier een streep doorheen gehaald. Gelukkig hebben wij de herinneringen nog aan voorgaande jubilea. Vijftien jaar geleden bijvoorbeeld was er een groot feest met een tent in ‘De Waaie’ met het uitbrengen van het jubileumboek als één van de hoogtepunten. En tijdens het zestigjarig bestaan in 1991 werd een voetbalrevue door eigen leden opgevoerd. Sommige teksten vergeet je niet meer. Zoals een stuk tekst van het volgende liedje, geschreven door Douwe Zwart en op de melodie van Ketelbinkie van Louis Davids:

Doe’t wij fan Swarte Haan fertrokken
Met Olivier en Van der Geest
Met Gerryt Groen in het fooronder
Soa’n tochy het d’r nooit meer weest
Wie roppig waar die kreeg ’n broadsy
Of súkkelary in pepier
Naar Ameland foer doe ôns boatsy
Wij hadden soafeul plesier

Dit ging over een mooi uitstapje van het eerste elftal naar Ameland toe alwaar gevoetbald moest worden. Dat was in de jaren veertig. De destijds zeer populaire ghostwriter Kaimpe (columnist avant la lettre) schreef daarover een smeuïg verslag. En aan de hand van dit verslag is dit liedje geschreven.

Apenkooi
Rond deze periode is een seizoen altijd ten einde en daarmee stopt mijn column ook. Ik wil dit seizoen echter nog met één editie komen, mits ik op jullie medewerking kan rekenen. Als jullie mij namelijk onderwerpen aanleveren waarover ik het zou kunnen hebben, dan ga ik proberen daar iets van te maken. Het is een soort van apenkooi. Mocht ik geen input binnenkrijgen, dan is dit de laatste column van het seizoen en wens ik iedereen alvast een hete en mooi zomer toe.

Tot de volgende week?