Klien Sjiet (260): Traditie, 49, ballenhok, fusten en bonte avond

15 augustus 2021 14:45

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 32. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

Whistling Jack Smith - I was Kaiser Bill's Batman (1967)

Traditie
Welkom bij een nieuw seizoen van deze column. Ik begin altijd in de week waarin de eerste selectie de eerste training van het seizoen afwerkt. Sinds eind jaren tachtig, toen ik zelf nog voetbalde, ben ik, volgens mij, altijd bij de eerste training aanwezig geweest. Ja, ik weet het: je hebt er helemaal niets aan. Je krijgt er geen speldje voor of wat dan ook. Ach, ik noem het gewoon om maar een begin aan deze column te maken.

Maat 49
In verband met privacy noem ik zijn naam niet, maar een nieuwe speler van de eerste selectie heeft schoenmaat 49. Dat is geen gebruikelijke schoenmaat, schrijf ik eigenlijk overbodig. Dat blijkt wel, want hij is al een tijdje naarstig op zoek naar nieuwe voetbalschoenen. Deze schoenen dienen daarnaast aan nog meer voorwaarden te voldoen voordat ze geschikt zijn voor deze speler om ze aan te trekken. Dus dat maakt ’t allemaal nog iets complexer. Mocht iemand van jullie een tip voor hem hebben hoe hij aan nieuwe voetbalschoenen heeft, geef dit dan door aan iemand van de eerste selectie; of dat nu een speler is of iemand van de technische staf maakt niet uit. Als het maar in orde komt! En hopelijk is het al in orde als jullie dit lezen.

Metamorfose
En wat is er zoal gebeurd tijdens het zomerreces? Het ballenhok heeft een metamorfose ondergaan. Voornamelijk Johannes van der Woude is er heel druk mee bezig geweest. Het ziet er werkelijk prachtig uit. Er zit zelfs een nieuwe vloer in. Verder zijn er mobiele ballenrekken geplaatst die aanstonds alleen nog door middel van een cijfercode zijn te openen door de trainer waarvoor het rek bedoeld is en alleen bekend is bij de desbetreffende trainer. Frans Groen heeft bovendien alles geverfd en Piet de Haan heeft ervoor gezorgd dat het gemakkelijker is om het rek, voorzien van wieltjes (!), vanuit het ballenhok via de drempel naar buiten te rijden. “Ik heb het idee dat ik vanavond bij een nieuwe club ben begonnen”, was de eerste en veelzeggende reactie van trainer Arnold Haanstra dinsdagavond over de metamorfose.

Fusten
Dan zijn de grote ‘kanonnen’ verdwenen die in de volksmond biertanken werden genoemd. Daarvoor in de plaats zijn kleine fusten gekomen van dertig liter die boven in de kantine aangesloten dienen te worden. Voor rustige avonden kan het nog, maar ze zijn toch wel snel leeg, hoor, leert ons de praktijk. Als er dit seizoen activiteiten zijn waarbij veel mensen worden verwacht, dan is het raadzaam om dergelijke avonden fusten van vijftig liter aan te sluiten, maar dat zal de kantinecommissie vast zelf ook wel in de gaten hebben.

Positief
Opvallend was verder dat er vorige week zaterdag aanvankelijk een oefenwedstrijd van Vrouwen 1 gepland stond tegen Bergum en wat ik er over hoorde was de tegenstander ook al in ‘De Waaie’ aanwezig, maar dat toen plots bleek dat er een speelster positief getest was op corona waardoor de wedstrijd niet doorging.

Bonte avond
Het voetbalseizoen heeft derhalve zijn intrede gedaan waardoor de wekelijkse gezellige zaterdagmiddagen bij Douwe Zwart met Douwe en Piet J. Keizer na deze zaterdag voorbij zijn. Ik zal namelijk weer veelvuldig in ‘De Waaie’ te ontwaren zijn en Douwe en Piet gaan waarschijnlijk ook weer naar hun vaste stekkie. We maakten er deze zaterdag nog even een bonte middag en avond van met nummers van Jim Reeves, Harry Belafonte en Whistling Jack Smith.

Tot zover de bijprater. Tot de volgende week.