Klien Sjiet (261): Afgebrande kantine, speeddate en draaikaart

23 augustus 2021 19:30

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 33. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

Dogs - Pink Floyd (1977)

Leeg fust
Maakte wijlen Peter Knegtjens (voor de jongeren onder ons: sportverslaggever en presentator van weleer) vroeger een fout op de televisie of hij vergiste zich, dan illustreerde hij dat vaak als volgt: “Daar sloeg ik even een leeg fust aan.” Welnu, dit gebeurde vorige week in mijn column zowel letterlijk als figuurlijk toen ik had over de nieuwe bierinstallatie. Het blijkt dat we geen fusten van dertig liter hebben, maar van twintig liter. Bij deze zet ik dat even recht.

En weer hondenstront
Ja, ik weet dat ik dit al eens eerder aanroerde, maar dat het helaas weer moet, is al vervelend genoeg. Vorige week schepte Ronald Riemersma een bult hondenstront van het hoofdveld af en deze week was het weer raak. “Hoe kin soks nou?”, vroegen enkelen zich af in mijn bijzijn, “’t hekky is dochs altiten dicht?” Niet dus. Hoe vaak je wel niet in ‘De Waaie’ komt en het hekje staat open… Er zijn wel verdenkingen welke hond het betreft, maar die ontkent in alle toonaarden en beroept zich op zijn niet-blafrecht. Maar even zonder drollen… Dit moet dus stoppen! Dus hondenbezitters: zorg ervoor dat jullie honden niet op ons sportpark komen. Trouwens, zijn hier geen camerabeelden van? Ik geef toe dat dit dan onfrisse beelden zijn, maar dan heb je de ‘dader’ wel te pakken.

Afgebrande kantine
Ik begrijp niet waarom er woensdag een foto op facebook geplaatst wordt van de afgebrande kantine in ‘De Waaie’, maar dat zal vast met mijn betrokkenheid met de club te maken hebben. Naar aanleiding van de reactie op deze foto van Lieuwe de Jong wil ik hem bij deze even geruststellen. Het is gedeeltelijk waar wat jij schrijft. De prijzen zijn inderdaad allemaal verbrand. Hieronder veel prijzen die jullie, als legendarische jeugdteam, in de jaren zeventig hebben gewonnen. Maar het goede nieuws is dat er maar een paar foto’s zijn verbrand. Ik had en heb namelijk de fotocollectie thuis. Er zijn dus gelukkig nog foto’s van jullie team bewaard gebleven.

Speeddate
Kijk eens wie we daar in de Albert Heijn hebben! Akkie Visser. In geen jaren was ik haar tegengekomen. Zij woont tegenwoordig in Drachten. Jarenlang maakten wij deel uit van het toneelgezelschap van St.-Anna. De al wat ouderen kennen haar vast nog wel als één van de twee vrouwen van de jeugdrubriek in ons clubblad. We praten even heel kort bij. Belangrijkste conclusie daaruit: het gaat goed met ons.

Filmen
Van toneel naar cabaret is maar een kleine stap. Woensdagavond nemen we, als cabaretgroep ‘de klaine Bildtse Kemedy’ (kBK), ons eerste filmpje op. Wij hebben in de persoon van Jan Keizer een deskundige filmer weten te strikken. Bovendien neemt hij ons optreden ook dit jaar weer op. Het filmpje staat er als vanouds na één keer op. Daarna is het nog even gezellig toeven bij de gastheer waar het filmpje opgenomen is en van wie wij de naam natuurlijk nu niet prijsgeven.

Draaikaart
Laatst duwde Piet J. Keizer van de kaartcommissie mij een briefje in handen. Hierop stonden de klaverjasdata. Wat zou het mooi zijn als we op vrijdag 24 september a.s. voor het eerst sinds februari 2020 weer in de kantine kunnen klaverjassen. Als het in september daadwerkelijk doorgaat, dan doe ik iedere keer een draaikaart. Zo blij ben ik.

Tot de volgende week.