Klien Sjiet (268): Topscorerslijst, tierelier, kermis en tempo

11 oktober 2021 12:45

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 40. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

Naar de kermis - Ciska Peters en Ronnie Tober (1975)

Eeuwige topscorerslijst
De zondag ervoor was er discussie over, maar wij staan met een groepje achter het doel en constateerden dat het eerste doelpunt van het eerste tegen Friesland voor 100% zekerheid een eigen doelpunt was in plaats van Pieter Jan Plat. De bal werd namelijk van richting veranderd; anders was de bal hoogstwaarschijnlijk naast gegaan. En ach, Pieter Jan heeft er al zoveel gemaakt… De volgende dag kom ik toevallig Willem Hiemstra tegen die de lijst sinds jaar en dag bijhoudt en breng deze boodschap aan hem over. Anders had ik hem gemaild om het doelpunt als zijnde eigen doelpunt te archiveren. Het moet natuurlijk wel goed.

Website
Woensdagavond is onze website uit de lucht. Weliswaar gelukkig niet geschoten, maar het komt op hetzelfde neer: het werkt niet. Het blijkt dat dit het geval is bij iedere website die die een overeenkomst heeft met Voetbalassist. De volgende dag werkt de site weer.

Tierelier
Beginnersgeluk, eerlijker kan ik niet zijn. Vrijdagavond spelen de ‘professionele’ jeu de boulers tegen ons: de ‘amateurs’. De profs zijn Karel Braaksma, Frans Groen, Ytzen Hiemstra, Johan Hiemstra en Tjerk de Jager. En de amateurs bestaan uit Daniël Groen, Bennie Stapensea, Ronald Riemersma, Robert de Vries en de columnist. De eerste partij gooi ik als een tierelier en binnen no time zijn wij uit met een afgetekende 10-1 winst. De tweede partij gaat al iets minder goed en tijdens de derde blijkt dat ik mijn kruit verschoten heb. De vierde partij spelen Tjerk en ik niet, want wij krijgen de belangrijke opdracht om de befaamde tafel in de kantine te reserveren.

Kermis
Want het is druk vrijdagavond. Het is immers ‘Kleintje Kermis.’ Naast de gebruikelijke bezoekers van het eerste en tweede is er ook een toernooi voor 35+ met Bildtse verenigingen als deelnemers.

Tempo
Als ik zaterdagmiddag in ‘De Waaie’ kom, krijg ik meteen het kermisgevoel. Er wordt gekaatst, men zit buiten aan tafels en het mooie weer doet denken aan zomerweer. Toch regent het, maar dan in de kantine; bier wel te verstaan. Er wordt zonder enige vorm van tactiek steeds met spoed ingenomen. De zondag, feestdag drie, besluit ik dan ook om het helemaal anders aan te pakken. Ik houd de gehele middag hetzelfde tempo aan en ziedaar: ik ben er tot het laatst en bovendien goed bij de pinken. Ook de kantinecommissieleden zijn goed bij de pinken. Zij hebben veel werk verricht. Klasse! Zij verdienen een groot compliment. Hetzelfde geldt ook voor alle kantinevrijwilligers van het weekend.

Dames
“Even heel wat âns”, zou Jelle Posthumus wel zeggen. Kan iemand mij vertellen waarom er een papier op de deur van het vrouwentoilet is geplaatst met daarop ‘Dames’ geschreven? Is de afbeelding misschien niet meer duidelijk genoeg nu we in een tijd leven dat een mens het geslacht uit kan kiezen? Zeg het maar…

Tot de volgende week.