Klien Sjiet (275): Scorebord, keetlelavond, engerlingen, spijtoptanten en 17.00 uur

29 november 2021 17:00

Iedere week wordt hier het wel een wee van onze club besproken. Deze week week 47. Deze column is buiten verantwoordelijkheid van het bestuur en de webredactie.

Kees - Frans Halsema (1971)

Feuilleton scorebord
De problemen met het scorebord blijven maar aanhouden. Dan lijkt het alsof het weer werkt, veelal na reparatie, maar dan vertikt het bord het tijdens de wedstrijd om datgene te doen wat het alleen maar kan. Maandagochtend kijken Henny Wildeboer Schut en Jelle Posthumus wederom naar dit sukkelende apparaat. En zij krijgen het bord weer aan de praat. Hopelijk blijft het nu eens stabiel. Gelukkig werkt het scorebord het weekend naar behoren.

Keetlelavond
Donderdagavond houdt ‘de klaine Bildtse Kemedy’ voor het eerst een heuse ‘Keetlelavond.’ Hoogstwaarschijnlijk weten jullie niet wat dit precies inhoudt en dat kan ik mij heel goed voorstellen. De leden van de cabaretgroep en Leendert Nauta en Sander Krist, van het licht en geluid, komen in de kantine bij elkaar om de tekst door te nemen en te brainstormen over nieuwe of andere clues. Maar zeker ook in de hoop dat er nieuwe ideeën en tekstfragmenten ontstaan. Welnu, dat gebeurt zeker! Het is een uiterst vruchtbare avond. Dit kost weliswaar twee kratten bier, maar dan heb je ook wat.

Engerlingen
De volgende ochtend even een bekertje koffie halen. Daar hoor ik verontrustend nieuws: het B-veld wordt op bepaalde plaatsen omgeploegd door… Ja, door wat…? Dat weten de aanwezigen aanvankelijk niet. Uiteindelijk blijkt uit onderzoek dat zeevogels de… Schrijf ik daar nu zeevogels? Dat is letterlijk vertaald vanuit het Bildts. Meeuwen zijn de boosdoeners. In het veld zitten namelijk engerlingen. Dat zijn wormen. Voor velen van ons is patat, kip en appelmoes een lekkernij, voor meeuwen schijnen dat engerlingen te zijn. Zondagmiddag vraagt Bennie Stapensea mij wat het Bildtse woord hiervoor is. Op dat moment heb ik geen idee. Verhip, het staat nog in het woordenboek ook: ingerlingen. Enfin, er wordt actie ondernomen om dit omploegen te stoppen.

Spijtoptanten
Waar blijven eigenlijk de spijtoptanten? Ik heb ze helaas nog niet gehoord. Wappies die corona kregen, flink ziek werden, op de IC belandden en nu hersteld zijn. Het zou goed zijn voor de twijfelaars als deze hopelijk tot ex-wappies verworden personen spijt betuigen. Dat wat ze voor hun ziek zijn beweerden een totaal verkeerde gedachtengoed was en ze volkomen fout zaten. Hiermee kunnen ze anderen over de streep trekken om zich alsnog te vaccineren. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat zij nu nog volharden dat corona niet bestaat, vaccineren bovendien niet goed zou zijn en dit niet zou helpen. Kom op, stap uit de kast of in dit geval: uit bed en vertel de enige juiste waarheid.

Doorrijden
Mijn broer Jelle en zijn vrouw zijn zondagochtend op bezoek bij mim. Een uitstekende gelegenheid om de presentatiegids, die immers net uitgekomen is, aan hem te overhandigen. Er staat namelijk een interview met hem in. Maar als ik gearriveerd ben, komt net het liedje ‘Kees’ van mijn favoriete zanger Frans Halsema voorbij. Dan kun je natuurlijk niet de radio zomaar uitzetten. Derhalve rijd ik door, neem de rotonde in Vrouwenparochie en keer weer terug, zodat het nummer afgelopen is.

Digitale toeschouwers
Net als vorig jaar in oktober bij wedstrijden van het eerste is er zondagmiddag wederom sprake van een spookachtige sfeer. Er is slechts een handvol toeschouwers bij de wedstrijd tegen Trynwâlden aanwezig. Maar enige troost biedt het door Hans Bootsma geïnitieerde alternatief, want de supporters kunnen de wedstrijd volgen via een livestream. Geluiden van deze ‘digitale toeschouwers’ zijn positief; de wedstrijd is goed te volgen.

Na 17.00 uur
Nu er na 17.00 uur niet meer getraind mag worden, is op moment van plaatsen van deze column onbekend wat er gaat gebeuren met de competitie. Mogelijk betekent deze maatregel een vervroegde winterstop. Want zeg nu zelf: in het weekend een wedstrijd spelen, maar de week daarvoor niet kunnen trainen, is totaal niet wenselijk. Houd voor verdere ontwikkelingen hieromtrent onze sociale kanalen in de gaten.

Tot de volgende week.